Het vervangen van de remblokken • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Het vervangen van de remblokken

Remblokken vervangen? Lees er meer over. Waar moet je op letten? Wat is een indicatie dat je remmen defect zijn? Is hardere remvoering altijd beter?

Wat komt er bij het vervangen van de remblokken kijken en waar dient op gelet te worden? Bij auto’s zijn remmen belangrijk, maar door het zware gewicht van truck en trailer, zijn de remmen bij deze voertuigen misschien nog wel belangrijker. Vroeger werden in vrijwel alle voertuigen trommelremmen gebruikt. Later werden dit schijfremmen aan de voorzijde en nog steeds de trommelremmen achter. Tegenwoordig worden op veel voertuigen schijfremmen gemonteerd. Eén reden hiervoor is dat ze makkelijker in onderhoud zijn, echter een nog belangrijker voordeel van schijfremmen, is de goede warmteafvoer. Dit komt doordat de schijfrem een open systeem is. Een trommelrem, dat een gesloten systeem is, zal mede door warmteopbouw na intensief remmen, remkracht verliezen. Een schijfrem geeft hierdoor een meer en constantere bedrijfszekerheid. De schijfrem is echter nog niet uitontwikkeld, er zijn nog steeds innovaties op dit gebied.

Wanneer remblokken vervangen

Remmen kunnen het beste bij het periodiek onderhoud vervangen worden. Uiteraard is het interval waarmee de remblokken vervangen dienen te worden afhankelijk van het kilometrage dat het voertuig rijdt en het type gebruik. Echter ook wanneer weinig gereden wordt, dienen de remblokken na verloop van tijd vervangen te worden. Daarnaast kan het zijn dat vervanging van de remblokken nodig is bij schade of bij een defect. Een defect van de remblokken is onder andere te herkennen aan:

  • Het voertuig of de trailer wijkt naar links of rechts tijdens het remmen
  • Er is sprake van een afgenomen remkracht
  • Voelbare schokken of trillingen tijdens het remmen
  • Piepende of andere geluiden bij remmen
  • Ratelend of ander vreemd geluid bij de wielen tijdens het rijden

APK en remmen

Tijdens de APK worden de remmen uiteraard goed bekeken. Het gaat om een visuele inspectie voor dikte van remschijven en remblokken, maar ook om een remtest. Tijdens deze ‘remvertraging test’ wordt er globaal gekeken hoe snel het voertuig remt en of er geen groot onderling verschil is tussen de remmen. Een groot deel van de werking van de rem is te danken aan de remblokken. Deze drukken tijdens het remmen tegen de schijf aan waardoor het voertuig afremt. Je kunt je de kracht voorstellen die op dit onderdeel staat en de hitte die door de wrijving vrijkomt. In veel gevallen worden de remblokken twee keer vervangen in de levensduur van één schijf. Ook wanneer bij de APK de remmentest goed is bevonden, kan het verstandig zijn alsnog de remblokken te vervangen. Er moet namelijk ingeschat worden op basis van het gebruik of de remblokken de volgende onderhoudsbeurt halen of beter preventief vervangen kunnen worden.

Waarop letten bij remblokken vervangen

Bij het vervangen van de remblokken moet je weten dat niet iedere remblok hetzelfde is. Het materiaal waar de remvoering van gemaakt is, bepaalt hoe goed deze met hitte om kan gaan, hoe krachtig de rem zal werken en hoe lang de levensduur is. Hierbij geldt in de regel dat een zachte remvoering sneller slijt maar een te harde remvoering ook niet aan te raden is omdat deze een snellere slijtage van de schijf tot gevolg kan hebben. Naast het vervangen van de remblokken dien je tijdens dit onderhoud ook de andere onderdelen van de rem te bekijken. Uiteraard de schijf dient gecontroleerd te worden op dikte en zichtbare schade, maar ook de remleidingen en remcilinders. Bij twijfel over de staat van een onderdeel is vervangen altijd de veilige keus. Bovendien zijn de kosten voor remschijven en remblokken relatief laag en kun je, wanneer je toch remblokken vervangt, gemakkelijk ook andere onderdelen vervangen. Wanneer je bij de garage de remblokken laat controleren, geef dan altijd je gebruik aan. En hierbij gaat het dus niet alleen om het kilometrage, maar ook om het type gebruik. Bij rijden in de stad zullen de remmen sneller slijten dan bij kilometers die op de snelweg afgelegd worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer