Redenen om de waarde van je transportbedrijf te bepalen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Redenen om de waarde van je transportbedrijf te bepalen

Als transportbedrijf ben je voortdurend bezig je organisatie te verbeteren. Neem nieuwe chauffeurs aan, investeer in zuiniger rijdende vrachtwagens en zorg dat oude vrachtwagens tijdig verkocht worden. Niet omdat je bedrijf verkopen op de lange termijn het doel is, maar wel omdat je zo groot mogelijk wilt worden! Een van de manieren om de groei van je organisatie in de gaten te houden, is het laten berekenen van je bedrijfswaarde. De bedrijfswaarde van een transportbedrijf is soms lastig te bepalen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de afschrijving op vrachtwagens? Wanneer zijn deze niets meer waard? Verloopt de afschrijving lineair of gaat dit exponentieel? In dit artikel lees je er meer over. 

Bedrijfswaarde laten berekenen door extern bureau 
Er zijn diverse externe partijen die je kunnen helpen bij het berekenen van je bedrijfswaarde. Als transportbedrijf kijk je hierbij niet alleen naar de omzet. Een stijgende omzet wil niet direct zeggen, dat ook de bedrijfswaarde gestegen is. Immers, een stijgende omzet wordt mogelijk gecompenseerd door een hogere afschrijving op het wagenpark. Per saldo zal je bedrijf hierdoor nauwelijks in waarde toegenomen zijn in zo’n jaar. Deze externe partijen hebben de kennis en ervaring om de waarde van je bedrijf op professionele wijze vast te kunnen stellen. Er zijn hierbij diverse factoren waarnaar gekeken wordt. Denk aan je omzet, de waarde van het wagenpark, andere posten uit de boekhouding, de goodwill van klanten, enzovoorts. 

Kansen zoeken om je bedrijf verder te verbeteren 
Door jaarlijks vast te laten stellen wat de waarde van je transportbedrijf is, kun je voortdurend blijven zoeken naar kans om het bedrijf te verbeteren. Mogelijk zie je dat er de laatste jaren erg veel is afgeschreven op het wagenpark. Het kan een reden zijn om voor een ander type vrachtwagen te kiezen. Ook kan het voorkomen dat klanten binnen een bepaald type logistieke opdracht veel trouwer zijn, dan klanten in andere takken van de logistiek. Het kan een reden zijn om met je acquisitie in te zetten op de meest winstgevende tak. Trouwe klanten hebben immers een positieve invloed op de waarde van je bedrijf. 

Vergelijken van verschillende bedrijven
Wellicht hebben andere bedrijven een publiek op te vragen boekhouding. Het kan iets zeggen over de waarde van je concurrenten. Vergelijk deze waarde eens met de waarde van je eigen bedrijf. Het geeft je een beeld van de huidige prestaties van je organisatie. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer