Ga naar hoofdinhoud

Soorten schokdempers voor commerciële voertuigen

Bedrijven die in de transportsector werkzaam zijn, weten hoe belangrijk het is dat bedrijfsvoertuigen een goede vering hebben. Goed werkende schokbrekers spelen hierbij een cruciale rol. Maar welke functies vervullen schokbrekers en welk type onderdeel heb ik voor mijn commerciële voertuig nodig? De antwoorden zijn van belang om zowel vracht als personen op een veilige en comfortabele manier van a naar b te vervoeren.

Wat is de functie van een schokbreker

Een schokdemper heeft een aantal belangrijke functies. In de eerste plaats reguleert deze de beweging van de veren als onderdeel van de ophanging voor een goede wegligging en veilige besturing van het voertuig. Het onderdeel absorbeert de trillingen die zich tijdens het rijden voordoen. De zwaardere schokken, die zich bijvoorbeeld voordoen bij het rijden op een slecht wegdek met oneffenheden, worden door de ophanging van het voertuig opgevangen.

Een andere taak van de schokbreker is om ervoor te zorgen dat de band van een voertuig altijd goed contact houdt met het wegdek. Zowel tijdens het rijden als in stilstaande positie is de onderkant van een band het enige deel van het voertuig dat in contact staat met de weg of andere ondergrond. Mocht dit contact worden onderbroken of verminderd, dan heeft dat een zeer nadelige invloed op het veilig kunnen rijden, sturen en remmen met het voertuig. Vandaar dat schokdempers altijd in een goede conditie moeten zijn. Op de website autoweek.nl staat hoe je het lager kunt vervangen.

Soorten schokbrekers

Op onderdelenshop24.com vindt u informatie over veerpoot lager, onder andere over het type schokbrekers dat verkrijgbaar is. Een voertuig kan met de volgende soorten onderdelen zijn uitgerust:

Hydraulische schokdempers

Hydraulische schokbrekers zijn opgebouwd uit een cilinder, een compressiekamer en een zuigerstang waarmee de olie wordt verplaatst. De werking van deze met olie gevulde schokdempers is gebaseerd op het circuleren van olie door de openingen en veren die zijn aangebracht in de zuiger en in de compressiekop van de schokdemper. Dit wekt een weerstand op die nodig is voor het genereren van compressie- en expansiekrachten. Op de manier stuurt de schokdemper de veerbeweging aan voor het comfort en de veiligheid tijdens het rijden. De schokdempers met olie zijn opgebouwd uit slechts twee verschillende holle buizen. Als werkvloeistof wordt uitsluitend olie gebruikt en de schokbreker kan slechts in een bepaalde richting bewegen. Een belangrijk nadeel van deze schokdempers is dat ze niet geschikt zijn voor voertuigen waarmee lange ritten worden gemaakt, omdat ze snel verhit raken.

Gasschokbrekers

Bij op gas werkende schokdempers wordt de gasruimte door de fabrikant niet met lucht, maar met stikstof gevuld. Dit gas wordt onder een hoge druk in de buis geperst.  De stikstof blijft onder een hoge druk, zodat het lijkt alsof de zuiger in een samengedrukte positie blijft staan. Bij schokken komt de schokdemper geleidelijk in werking en zorgt op die manier voor een uitstekende en gelijkmatige controle. Dit type schokdemper is ideaal voor sportieve automodellen vanwege de zeer goede wegligging die het biedt. Nadeel is wel dat ze veel stijver en ook duurder zijn dan met olie gevulde dempers.

Schokbrekers met variabele stijfheid

Gewone schokdempers zijn voor standaard belastingen bedoeld. Ze dempen alleen de trillingen die zich voordoen bij een normale belasting van het voertuig. Het comfort en de wegligging verminderen aanzienlijk op het moment dat er zwaardere ladingen moeten worden vervoerd. In dergelijke gevallen komen instelbare schokbrekers goed van pas. Ze kunnen worden ingesteld om in verschillende rijomstandigheden de beste wegligging te verkrijgen, zoals een toerstand of een zachte stand, een sportstand of een stijve stand, of een tussenliggende stand voor gemiddelde rijomstandigheden. Op die manier kunnen onder alle rijomstandigheden het comfort, bestuurbaarheid en de wegligging van het voertuig worden gehandhaafd.

Welk type schokdemper heb ik nodig

Hoewel schokdempers in principe dezelfde functies hebben, hangt het van het type voertuig af welk onderdeel het meest geschikt is. Vanwege de belangrijke rol die ze in het ophangingssysteem innemen, moeten ze zijn afgestemd op de belasting en de gebruiksomstandigheden van het voertuig. Voor een personenauto zijn andere schokbrekers nodig dan voor een sportwagen waarmee snel gereden wordt en een goede wegligging nodig is. Vanzelfsprekend hebben commerciële voertuigen dempers nodig die passen bij het soort en gebruik van het voertuig. Op motointegrator.nl leggen ze uit wat voor soort schokdemper je nodig hebt voor een vrachtwagen.


Deze content is van een externe partij en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van TTM.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer