Ga naar hoofdinhoud

Wanneer komt er overheidssteun voor de transportsector?

Onze transportsector heeft het zwaar. Nu de horeca wederom sluit, is er meer dan ooit nood aan de man. Er is overheidssteun voor de horeca, maar (nog) niet voor de sector transport.

Transport en Logistiek Nederland (TLN)-directeur Jan Boeve. “Als een café dicht moet kan de kroegbaas, die geen bier meer verkoopt, maximaal 90.000 euro overheidssteun aanvragen. Maar de transporteur, die door de horecasluiting minder vervoert, krijgt helemaal niets. Dat valt echt niet te rijmen.” Het is een citaat uit een eerder verschenen artikel op TTM.nl.

Nu gaat de horeca opnieuw een maand dicht. De sluiting geldt ook voor terrassen. De gevolgen laten zich raden. De kosten rijzen de pan uit en een goedkope autoverzekering kan dat niet oplossen. Hier zijn harde maatregelen nodig en vooral steun van de overheid.

Wel steunpakketten voor getroffen horecabedrijven

Misset Horeca zette de regelgeving al even na de afgekondigde maatregelen op een rij, waar onder: alle eet- en drinkgelegenheden sluiten de deuren. Afhalen blijft wel mogelijk. Een klap voor de hele branche. Mark Rutte meldde dat voor getroffen bedrijven het Kabinet klaarstaat met steunpakketten. “Per sector zijn er altijd argumenten, waarom we die wel moeten openhouden. Maar het gaat niet om één sector, het gaat om de vraag aan welke knoppen we moeten draaien om het aantal sociale contacten te verminderen.”

Ook Nederlandse sierteelt dreigde dit voorjaar al om te vallen

Het is echter niet alleen de horeca die de vervoersbranche meetrekt in de ellende. Begin dit jaar bleek vanwege horecasluiting en het stoppen van evenementen ook de bloemenbranche de klos. Op de bloemenveiling van Aalsmeer werd in die periode soms dagelijks bijna de helft van de bloemen vernietigd omdat er geen kopers voor waren. FloraHolland waarschuwde toen al dat de hele Nederlandse sierteelt dreigde om te vallen. Nederland is wereldwijd goed voor 35 procent van de export in deze sector en daar zijn zo’n honderdvijftigduizend banen mee gemoeid.

Nu cruiseschepen ook al tijden niet meer mogen varen, ligt ook daar naartoe het transport en de bevoorrading al enige tijd stil. Het is wederom een voorbeeld van de doorwerking van de coronacrisis op de transportsector. Het sijpelt in alle mogelijke gelederen door.

Met alle omvallende bedrijven in deze onzekere tijd, wordt ook het transport van hun goederen meegetrokken. De enige die er wel bij lijken te varen zijn de transportbusjes die alle online bestelde goederen door de consument aan de deur afleveren. Maar daar heeft Transport- en Logistiek Nederland niets aan.

Veel bedrijven houden het hoofd nog maar net boven water door flink te bezuinigen wat bestaat uit onder andere personeel naar huis te sturen, minder voorraad te houden en onder andere de kosten te drukken van welke kostenpost dan ook, met als gevolg dat ondernemers onder andere de autoverzekering berekenen. Alle beetjes helpen. Maar of deze bedrijven het gaan redden, is onzeker.

Men wil door blijven werken

Transport en Logistiek Nederland behartigt de belangen van vijfduizend bedrijven in het beroepsgoederenvervoer en logistieke dienstverlening op lokaal en regionaal, nationaal en internationaal niveau. In de sector transport en logistiek is een enorm aantal bedrijven dat nog geen gebruik maakt van de overheidsregelingen voor financiële steun. Terwijl in deelsectoren de omzet soms is gedaald met tientallen procenten tot zelfs meer dan driekwart. 

Men wil koste wat kost zoveel mogelijk door blijven werken. “De veiligheid van werknemers staat hierbij voorop. Behoud van werk en inkomen en het voorkomen van faillissementen is de uitdaging waar we met elkaar voor staan. Zonder de gezondheid van werknemers in gevaar te brengen”, zegt Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek, namens de hele sector in een artikel op de landelijke Kamer van Koophandel site.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer