Ga naar hoofdinhoud

Tirol mag door met sectoraal rijverbod

De Europese Commissie dreigt niet langer met een kort geding en een Hofprocedure tegen Oostenrijk indien Tirol de invoering van het sectorale rijverbod toch doorzet. Dat meldt TLN, dat zegt verbijsterd te zijn over het zwichten van de EC.

Tirol verbiedt voertuigen vanaf 2 mei 2008 al het vervoer van afval conform de EU verordening 2001/573 te vervoeren. ( o.a het vervoer van afval van hout, kurk, steen, metaal, oud papier) alsmede het vervoer van aarde en stenen op de A 12 Inntal Autobahn tussen grens Duitsland/Oostenrijk en het 46 km verder gelegen Zirl. Feitelijk betekent dit een compleet transitoverbod naar en vanuit Italië via de A12. Bestemmingsverkeer is wel toegestaan. Per 1 januari 2009 wordt het verbod uitgebreid met het vervoer van marmer, rondhout, kurk, ijzer, ertsen, voertuigen, aanhangwagens, staal en  keramische tegels. De maatregel wordt genomen in het kader van verbetering van de luchtkwaliteit.
 
Al vanaf 2003 verzetten TLN en haar Europese zusterorganisaties zich tegen de invoering van dit rijverbod en aanvankelijk met succes. Telkenmale kon het rijverbod worden uitgesteld en het Hof van Justitie oordeelde in 2005 zelfs dat het rijverbod definitief in strijd is met het vrij verkeer van goederen. Echter, het Hof liet in haar oordeel het belang van het milieu ook meewegen door te stellen dat milieubeschermende maatregelen soms zwaarder kunnen wegen dan het vrij verkeer van goederen. Tirol heeft deze uitspraak aangegrepen om toch door te gaan met een mogelijke introductie van dit rijverbod.
 
29 april vindt er nog overleg plaats tussen de Commissie en Oostenrijk, maar TLN vreest dat de Commissie haar verzet staakt. Dit is in schril contrast met de krachtdadige houding van de Commissie door begin dit jaar nog te dreigen met een kort geding. Ook Duitsland, samen met Nederland groot tegenstander van het verbod, staakt haar bedenkingen, hetgeen Oostenrijk sterkt in de juistheid van haar maatregelen.
 
Volgende week dinsdag heeft TLN spoedoverleg met 7 organisaties uit het buitenland om te bezien welke acties nu nog gevoerd kunnen worden. TLN verzet zich met name tegen de argumentatie van Oostenrijk. Het verbod heeft niets te maken met verbeteren van de luchtkwaliteit, immers de meest schone voertuigen rijden naar Italië. Het riekt eerder naar discriminatie van buitenlandse voertuigen en een gedwongen modal shift.  Bijkomend probleem is dat het spoor onvoldoende capaciteit heeft om de goederenstromen op te vangen, zo liet de directeur van Rail Cargo Oostenrijk in een persbericht in januari dit jaar al weten.
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer