Ga naar hoofdinhoud

MKB-Claim koppelt voor kartelclaim met RDW

MKB-Claim heeft een koppeling met de RDW-database ontwikkeld. Daarmee kunnen gedupeerde bedrijven, die volgens MKB-Claim door verboden prijsafspraken van het truckkartel schade hebben geleden, het eigendom van hun trucks aantonen. Met behulp van de koppeling kan een historisch overzicht van alle vrachtwagens van het bedrijf worden opgevraagd. Dit is noodzakelijk bewijsmateriaal om het te veel betaalde op vrachtwagenfabrikanten te kunnen verhalen.

Veel ondernemers bewaren hun administratie voor een periode van zeven jaar, waardoor ze het eigendom van de trucks over de kartelperiode (1997-2011) niet meer kunnen bewijzen. Daardoor dreigen bedrijven een mogelijke compensatie van circa 16.400 euro per truck mis te lopen. Simon Zuurbier van MKB-Claim: “Onze ervaring is dat 80 procent van de ondernemers niet alle facturen meer heeft uit de periode van het truckkartel. Wij bieden nu een oplossing voor dit probleem door een samenwerking met dataleverancier VWE. Met de eigendomshistorie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer staat de claim van de ondernemer onomstotelijk vast. Een hele belangrijke stap in de bewijsvoering van de Truckkartelclaim.” Alle deelnemers aan de Truckkartelclaim kunnen van deze service gebruik maken.

Een van de deelnemers aan de Truckkartelclaim is Melis Logistics. Door een grote brand in 2016 is een deel van de oude wagenparkdossiers verloren gegaan. Eigenaar Marwin Melis: “Wij hebben ruim 60 trucks aangeschaft tijdens het kartel, dit betekent voor ons een schadevergoeding van bijna 1 miljoen. Dat wij door de brand niet meer al het bewijs hebben, is overmacht. Het zou extra zuur zijn als wij daardoor straks compensatie mislopen. Maar gelukkig hebben wij dankzij MKB-Claim onze truckhistorie terug kunnen krijgen.”

Grote truckfabrikanten als DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco, Renault en Daimler (Mercedes Benz) maakten in de periode vanaf 1997 tot en met 2011 verboden prijsafspraken. Hierdoor betaalden ondernemers uit de transport- en logistieksector jarenlang gemiddeld 16.400 euro per truck te veel op de standaardprijs van de vrachtwagen, inclusief wettelijke rente en te veel betaalde verzekeringspremies. Het truckkartel werd in 2016 vastgesteld en beboet door de Europese Commissie. De procedure om schadevergoeding te eisen voor de gedupeerde ondernemers loopt inmiddels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer