Ga naar hoofdinhoud

Rij-impressie: Amazing Actros

Surrounded by screens

Schermen zijn niet meer weg te denken uit het moderne leven. Kijk maar naar je smartphone, daar staan de meeste mensen mee op en ze gaan er ook mee naar bed. De Mercedes-Benz Actros is zo gezien zeker een moderne truck, want daarin ben je omringd door schermen. TTM.nl reed er uitgebreid mee en liet zich blindelings door bochten leiden. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_3_60]

Mercedes-Benz presenteerde de ‘nieuwe’ Actros natuurlijk al op de IAA 2018. Voorafgaand aan die vakbeurs konden we de nieuwe Actros, inclusief de MirrorCams die de buitenspiegels vervangen, ook al even rijden, maar op de openbare weg mochten we toen het stuur niet zelf in handen nemen. Nu gaan we dat wel doen, uitgebreid zelfs, en er staan maar liefst 30 spierwitte Actrossen klaar waar we uit kunnen kiezen!

Tevreden
Voordat we gaan vertrekken kijken we eerst nog eens naar het uiterlijk van de nieuwe Actros. Mmm…. Eigenlijk weinig nieuws aan. Kijkt u even mee: de MirrorCam camera’s, LED-verlichting in de koplampen en een extra knipperlicht unit plus zijfender aan beide zijden van de cabine. “Een nieuw uiterlijk was niet nodig, hoorden we in aanloop naar deze nieuwe generatie van klanten. Ze zijn tevreden met deze looks”, aldus de altijd wat streng kijkende Stefan Buchner, hoofd trucks bij Mercedes-Benz. Hij zal ongetwijfeld ook mee laten tellen dat met de nieuwe regelgeving voor cabinematen het onverantwoord zou zijn nu veel geld te investeren in een heel nieuw design. En aangezien de Nederlandse designer Bertrand Janssen ook net vertrokken is uit Stuttgart, moeten we nog een tijdje met deze aanblik doen.

Nog meer camera’s
De MirrorCams blijven fascineren. Niet alleen door het idee geen zijspiegels meer te hebben, maar ook doordat die ‘flaporen’ aan de zijkant toch wel bepalend waren voor de looks van de truck. We verwachten dat op andere nieuwe trucks deze camera’s in plaats van spiegels ook geïntroduceerd worden. Wellicht via Orlaco, dat al een kant-en-klare oplossing in huis heeft. Bij een laatste blik op de buitenkant van de Actros zien we wel dat de frontzicht- en trottoirspiegels nog altijd op de Actros zitten. “Onze engineers hebben ideeën om ook die spiegels te vervangen door camera’s. Hoe dat in de cabine opgelost gaat worden? Dat hoort u wel als de oplossing er is”, aldus Buchner.

Licht sturen
Uit de enorme rij Actrossen kiezen we een 1848 LS trekker met oplegger, voorzien van de OM471 motor van 476 pk. De oplegger is zeker niet volledig beladen, voelen we als we wegrijden. Misschien ook niet nodig voor de noviteiten die we willen uitproberen tijdens de testrit, het voelt wel eigenaardig aan. De elektromechanische besturing is nieuw en voelt licht aan. Wij wennen er snel aan, maar als je echt ouderwets asfalt wil voelen, is dat misschien anders.

Schermen
In de nieuwe Actros is de werkplek van de chauffeur wel flink veranderd, in tegenstelling tot de rest van het interieur. Zittend achter het stuur zien we twee tabletachtige schermen vol met informatie. Daarbij komen nog, bevestigd aan beide A-stijlen, de schermen waarop de beelden van de MirrorCams zien. We zijn dus letterlijk omringd door schermen, maar zoals we al eerder zeiden, dat is een ding van deze tijd. Eerst maar eens kijken naar de Multimedia Cockpit. Eigenlijk alle informatie over de Actros is in deze twee schermen terug te vinden. Achter het stuur zit een groot 12 inch display wat eigenlijk het instrumentenpaneel vervangt. Erop zien we basisinformatie als olietemperatuur en snelheid, maar ook de instellingen voor de Predictive Powertrain Control (PPC), Active Driver Assist (ADA) en weergave van de resterende rijtijden. Rechts van de chauffeur zit in het dashboard nog een kleiner scherm, met touchscreen, met onder meer instellingen voor navigatie, verlichting (binnen èn buiten), bandenspanningscontrole en asbelasting. Het ziet er in eerste instantie complex uit, maar het went snel. De schermen kunnen met slimme swipe-knoppen op het stuur bediend worden. Het is intuïtief en gebruikersvriendelijk. Vergelijk het met de bediening van de gemiddelde smartphone en je komt al een heel eind in de richting. Natuurlijk is de bediening even wennen, maar dat is met een nieuwe smartphone ook, en uiteindelijk raak je er in thuis. Voor wie zelfs met een smartphone niet overweg kan biedt Mercedes ook nog altijd de oude vertrouwde cockpit. Stembediening, zoals met Mercedes MBUX systeem, is niet mogelijk in de Actros. Wel is Apple Car Play en Android Auto aanwezig, zodat Siri of Google bevraagd kunnen worden over wat dan ook. De smartphone kan overigens met inductie geladen worden.

Intuïtief
Rijdend over Zuid-Spaanse snelwegen kunnen we goed wennen aan de MirrorCams. Dat gaat heel snel, omdat je intuïtief altijd al naar het gebied rond de A-stijlen keek. Dat is niet veranderd. Over hetMet inhalen of passerend verkeer geven De MirrorCams geven te allen tijde een duidelijker beeld dan spiegels. Dat biedt meer zekerheid voor de chauffeur en meer veiligheid bij bijvoorbeeld inhalen of passerend verkeer. Streepjes in de 15 inch grote schermen geven aan waar het einde van de trailer zich bevindt, zodat je bij inhalen nooit te vroeg naar rechts gaat. Ook bij manoeuvreren blijken de MirrorCams van weerwaarde. Met de streepjes in de schermen is de combinatie tot op centimeters voor het dock te zetten. Bij manoeuvreren of extreem scherpe bochten zijn de camera’s in een panning-stand te zetten, zodat het uiteinde van de trailer altijd goed in beeld blijft. Angst dat de camera’s bij regen, sneeuw of vuil geen beeld meer leveren is niet nodig, de MirrorCam heeft een aerodynamisch huis met een goed ‘afdak’ boven de lens. Bovendien is de MirrorCam verwarmbaar. Ook voor de MirrorCam geldt: ze zijn optioneel en ‘ouderwetse’ spiegels zijn ook leverbaar.

Stuur uit handen
Nog zo’n fraai nieuwtje van de Actros: Active Drive Assist (ADA). Dat regelt niet alleen de afstand tot de voorganger (als de cruisecontrol is ingeschakeld), maar het houdt de Actros ook op de rijbaan. Radar plaatst de Actros tussen de witte lijnen op de weg en houdt hem daar, indien nodig met stuurcorrecties. Dat zorgt ervoor dat het stuur regelmatig beweegt in je handen. Het went wel, maar is een apart gevoel. Het stuur loslaten kan ook, maar slechts voor een beperkte tijd. Door de bewegingen van het stuur waren wij geneigd het heel lichtjes vast te houden, maar dan krijg je een waarschuwing in het display om toch echt steviger het stuur vast te houden. We kunnen ons voorstellen dat niet iedereen zo’n bewegend stuur apprecieert. ADA is ook uit te schakelen. Toch rijdt de Actros met ADA al op Level 2 van autonoom rijden.

Trust
Predictive Powertrain Control heeft de Actros al langer, maar een nieuwe feature hebben we nog niet eerder belicht: het is nu ook bruikbaar op provinciale wegen. Dat was het al langer, maar door betere digitale kaartgegevens kan PPC nu de weg voorspellen en de aandrijflijn daarop laten reageren. PPC ziet de geldende maximumsnelheid, maar het kan ook letterlijk door de bocht heen kijken. In het display geeft het bijvoorbeeld aan: ‘bocht naar rechts over 100 m, snelheid door de bocht 32 km/h.’ PPC remt de auto (met de motorrem) dan af tot de gewenste snelheid en netjes glijden we door de bocht. In Spaanse berglandschap proberen we dit uit en we zijn verbluft. Het werkt perfect en met onze voeten op de vloer van de Actros rijden we zelfs door haarspeldbochten! Ongelooflijk! Hier laat Mercedes-Benz echt een technologisch hoogstandje zien, waar chauffeurs aan moeten wennen. Het vereist namelijk overgave om niet zelf op een bocht te anticiperen maar de truck dat te laten doen. Het is de eerste keer echt even slikken… Kijk het vlog bij deze reportage om het van dichtbij mee te maken.

Het moderne PPC, gecombineerd met subtiele aanpassingen aan de aandrijflijn, moet brandstofbesparingen van 3 procent (snelweg) tot 5 procent (provinciale weg) opleveren. Wij reden over een gedeelte van 115 km (voornamelijk snelweg) al een verbruik van 20 l op 100 km. Dat belooft wat. De nieuwe Actros is net voor het verschijnen van deze TTM.nl in productie gegaan.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: DAIMLER, TTM.NL

#schermen
#doordebocht
#vertrouwen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer