Ga naar hoofdinhoud

40 miljoen euro voor modalshift naar spoor

Met een impuls van 40 miljoen euro voor goederenvervoer stimuleert minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) een zogeheten modal shift. De minister wil hiermee dat het transport van goederen de komende jaren minder via de weg gaat, maar vaker over water, via spoor en door buisleidingen. Dit staat in de Goederenvervoeragenda die zij onlangs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De Goederenvervoeragenda bevat afspraken die de minister samen met de Topsector Logistiek en Logistieke Alliantie heeft gemaakt over efficiënter en schoner goederenvervoer. Naast de verplaatsing van weg naar water en spoor, wordt ook gewerkt aan digitalisering waarmee het transport straks slimmer en efficiënter van A naar B gaat.

Van Nieuwenhuizen: “De toekomstige groei van het goederenvervoer gaat hand-in-hand met een betere bereikbaarheid van Nederland. Als er meer containers en bulkgoederen via de binnenvaart en goederentreinen worden vervoerd, komt er meer ruimte op onze wegen. Een gemiddeld binnenvaartschip kan wel 150 vrachtwagens van de weg halen. Ook gaat de sector vol inzetten op het digitaliseren van de vervoersbewegingen, kunnen ritten slimmer worden ingepland op tijden dat het minder druk is op de weg.”

Goederentransporten moeten tijdig en voorspelbaar zijn, zelfs bij verstoringen. Dit kan alleen als optimaal gebruik wordt gemaakt van verschillende vervoerswijzen zoals de binnenvaart, het spoor en buisleidingen. Om deze modal shift te stimuleren wordt gebruik gemaakt van goederencorridors. Binnen deze corridors kunnen verschillende transportstromen op een efficiënte manier aan elkaar worden gekoppeld, vrachten worden gecombineerd en capaciteit beter worden benut. De Goederenvervoeragenda zet ook in op verdere digitalisering van het transport. Zo vindt er binnen goederencorridors uitwisseling van data plaats tussen verkeersmanagementsystemen en voertuigen om de beschikbare transportmiddelen optimaal te benutten. Als chauffeurs bijvoorbeeld beschikken over informatie over bijvoorbeeld milieuzones en venstertijden kunnen ze gerichter hun ritten plannen.

Minister Van Nieuwenhuizen mikt met de goederenvervoeragenda ook op schoner vrachtverkeer. Het optimaal gebruik maken van de beschikbare vervoerswijzen en het delen van digitale informatie voorkomt bijvoorbeeld dat vrachtwagens geheel of gedeeltelijk leeg rijden of schepen leeg terug naar de haven varen. Ook het instellen van zero emissiezones voor bestel- en vrachtauto’s en het duurzaamheidslabel voor binnenvaartschepen, een afspraak in het kader van de Green Deal binnenvaart, geven vorm aan schoner vrachtverkeer.

2 reacties op “40 miljoen euro voor modalshift naar spoor

  • Didier

    Ga zo door zou ik zeggen, maak nog maar meer de beroepssector kapot van transport over de weg. Hoe zou efficiënt werken kosten van op en overslag zal alleen maar toe nemen,.. wie betaald dat?
    En dan hebben we nog niet over het aantal werkelozen die hieruit voortkomen,…

  • David

    Prima ontwikkeling. Vervoer over spoor kan al snel goedkoper zijn dan wegtransport. Zeker als de railterminal in de richting van de eindbestemming is. De kosten voor de extra overslag worden zo al gauw gecompenseerd.

    Ik zou ook niet weten wie hier werkloos van zou moeten worden. Ik ken zo al zat bedrijven met een tekort aan chauffeurs. Voor goede rijders is er werk zat. Bovendien is het een vreemd argument. Je degradeert hiermee in feite een chauffeur naar een Melkertbaan, die aan het werk moet worden gehouden om maar niet werkloos te zijn. We zouden volgens dezelfde redenering ook weer terug naar paard en wagen moeten, want hoeveel menners en stalknechten zijn maar niet werkloos? Deze sector is door het wegtransport kapot gemaakt.

    Ik zie een chauffeur liever als een vakman die met als andere vakmensen een behoefte invullen. Maar behoeftes veranderen nu eenmaal.

    Deze ontwikkeling draagt bij aan onze economie, waardoor onze logistieke sector als geheel concurrerend blijft en daar heeft iedereen profijt van. Linksom of rechtsom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer