Ga naar hoofdinhoud

43 procent Oost-Europeanen brengt wekelijkse rust door in cabine

Bijna de helft (43 procent) van de Oost-Europese chauffeurs brengt hun wekelijkse rust door in de cabine van hun vrachtwagen. Dat blijkt uit een onderzoek naar arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs dat het Bundesamt für Güterverkehr uitvoerde onder 1800 chauffeurs.

ParkerenVan de ondervraagde chauffeurs kwam 38 procent uit Duitsland, 14 procent uit Roemenië, 13 procent uit Tsjechië, 6 procent uit Bulgarije en de rest uit een waaier aan verschillende landen. 86 procent van de ondervraagden is werkzaam in het lange-afstandstransport, 95 procent van hen werkt enkel als chauffeur. De gemiddelde leeftijd van de ondervraagden was 44 jaar.

Het onderzoek wijst uit dat rij-en rusttijden het leven van de hedendaagse vrachtwagenchauffeur dicteren. De regels bepalen niet alleen het werkritme, maar ook de plaatsen waar chauffeurs verblijven als ze rusten. 72 procent van de ondervraagde chauffeurs spendeert zijn dagelijkse rusttijden in of bij zijn truck. Een kwart van de ondervraagden doet dit ook tijdens de wekelijkse rustperiode. 57 procent van de ondervraagden kunnen de wekelijkse rusttijd thuis doorbrengen, maar dat is wel afhankelijk van de nationaliteit van de chauffeur. Van de chauffeurs afkomstig uit de nieuwe EU-lidstaten (lees Oost-Europese) brengt 43 procent de wekelijkse rusttijd van 45 uur door in de cabine. Van de oudere EU-staten is dat 11 procent.

De helft van de ondervraagde chauffeurs kan elk weekend thuis zijn. Jonge chauffeurs en zij uit de nieuwe EU-lidstaten zijn het meeste minder dan één weekend per maand thuis. Dat komt bij oudere chauffeurs of chauffeurs uit Duitsland veel minder voor. Van de chauffeurs die in hun cabine rusten, is driekwart tevreden met het leefcomfort.

De kwaliteit van voorzieningen langs de weg is van invloed op de arbeidscondities van de chauffeur. 85 procent van de ondervraagden maakt gebruik van sanitaire voorzieningen. Nog niet de helft van de ondervraagde chauffeurs gebruikt bistro’s of restaurants. Slechts 15 procent gebruikt hotels of andere accommodaties om langs de snelweg te overnachten. Voor de dagelijkse of wekelijkse rusttijd is dat slechts voor  1 procent van de ondervraagde chauffeurs het geval . De kwaliteit van serviceplaatsen langs de snelweg verschilt per nationaliteit van de chauffeur. Slechts 20 procent van de Duitsers vindt die van hoge kwaliteit, terwijl van de chauffeurs uit nieuwe EU-lidstaten 64 procent die van hoge kwaliteit vindt. Twee derde van de ondervraagde chauffeurs krijgen onkosten voor parkeren, eten en overnachten vergoed.

Gevraagd naar wensen voor betere arbeidsomstandigheden vindt 22 procent van de chauffeurs dat uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen het belangrijkste is, nog voor een beter salaris of meer vrije tijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer