fbpx Ga naar hoofdinhoud

BAG: ‘Wegtransport blijft groeien tot 2022’

Het goederenvervoer over de weg in Duitsland groeit dit jaar naar verwachting licht, ondanks een  afzwakkende economie. Ook voor de komende jaren is een stabiele groei te verwachten. Dat blijkt uit een rapport van het Duitse Bundesamt für Güterverkehr (BAG) dat in opdracht van de Duitse overheid is samengesteld.

De prognose voor de middelanggetermijn voorspelt dat het vracht- en passagiersvervoer het jaar 2022 een gematigde groei zal laten zien, hoewel de algehele economische ontwikkeling aan het afzwakken is.

In het totale goederenvervoer wordt in 2019 een toename van het transportvolume van 1,7 procent en een transportcapaciteit van 2,8 procent verwacht. Met name wordt verwacht dat de binnenvaart zich dit jaar zal herstellen na de dramatische daling als gevolg van het lang aanhoudende lage water in 2018. In de periode van 2020 tot 2022 zal de groei van het totale goederenvervoer naar verwachting iets vertragen voor volume (1,6 procent) en capaciteit (2,3 procent). Met uitzondering van pijpleidingentransport zal de groei in de prognoseperiode echter voor alle vervoerswijzen worden voortgezet.

Dat is zeker zo voor het wegtransport in Duitsland. Dit jaar neemt het goederenvervoer over de weg iets af door het mindere economische klimaat. Grensoverschrijdend vrachtverkeer wordt echter iets meer door buitenlandse handel aangedreven. Door het verhogen van de Maut-tarieven met een 5,2 cent (van 13,5 tot 18.7), wordt de vervoersvraag enigszins beperkt, namelijk 0,2 procent. Het vervoer van bouwmaterialen, vorig jaar iets gedaald, gaat in 2019 weer stijgen.

Voor het gehele vrachtvervoer over de weg is er opnieuw een groei van 1,6 procent (volume) en 2,4 procent (capaciteit). Dit geldt ook voor de jaren vanaf 2020 tot 2022, waarvoor een plus van respectievelijk 1,8 en 2,6 procent wordt voorspeld. De groei wordt volgens BAG onder meer veroorzaakt door de maatregelen van het vervoersbeleid die afgelopen jaar werden ingevoerd, bijvoorbeeld de Maut stijging en de daling van de spoortoeslag.

Lees hier het complete rapport van BAG

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer