fbpx Ga naar hoofdinhoud

België beboet ‘cabinekamperen’

In België een weekend doorbrengen in de cabine kan een kostbare zaak worden. Dat meldt de Britse Road Haulage Assocation (RHA) in vakblad Commercial Motor. Een weekend rust van 45 uur kan beboet worden met een boete tot 1800 euro. Ook Frankrijk wil het ‘cabinekamperen’ aanpakken.

ParkerenDe Belgen hebben sinds 21 juni een aangepaste wetgeving die het mogelijk maakt een weekendverblijf met een truck op Belgisch grondgebied te beboeten.  Met de strenge regelgeving wil België proberen social dumping aan te pakken. België en Frankrijk hebben te maken met voornamelijk Oost-Europese chauffeurs die maanden achtereen in het land blijven en de concurrentiepositie van lokale transporteurs ondermijnen.

De RHA adviseert om de contracten die transporteurs hebben, vooral bij uitbesteed werk, goed te controleren op voorgeschreven weekendrust.

Bron: Commercial Motor

 

16 reacties op “België beboet ‘cabinekamperen’

  • jo

    nou nederland nog

  • jo

    ben bang dat e dan in nl komen staan ,hier mag nog alles,van de braafste klas van brussel

    1. swa-ke

      Behalve in rotterdam in je truck slapen buiten de veel te dure truckparkings want da kost ook geld voor slechts 9uurtjes rust dank zij de pijama en joggingbroeken op teensleffers

  • willem ludema

    Dat helpt ook niets gaan ze over de grens als Nederland niet mee doet verplaats het gewoon. Deze bedrijven moeten ze aan pakken die met buitenlandse platen rijden. Dat is het enige wat helpt de rest is alleen maar bla bla bla

  • Guy

    Tja, dan gaan ze ergens een afrit pakken en ergens op een parking van een aldi staan he. Deze boete heeft niks te zien met de regering die iets wil doen voor eigen volk want dan maakte ze sociale dumping onmogelijk. Deze boete is weer een middel van de regering een euroke bij te verdienen en intussen weer een fabeltje wijs te maken een de brave hardwerkende vlaming.

  • sluffer

    Wel ze hebben gelijk maar laat het hopen dat ze niet de Belgen Nederlanders Engelse niet controleren

  • Luc

    Het is de bedoeling dat iedereen zijn normale (45u of langer) weekendrust thuis maakt! De regels die er nu in België zijn en gehandhaafd worden zijn maar halve maatregelen! En omdat deze regels niet gehandhaafd worden in alle Europese lidstaten krijg je deze omstandigheden en tijdelijke volksverhuizingen! Vroeger kon alles, en mocht je gaan en staan waar je wilde! Nu is dat voorbij, en zal iedereen zich aan die regels moeten houden! Deze halve maatregelen worden hele, als men gaat verplichten en registreren dat het voertuig ook op standplaats moet komen te staan in het land van kentekenregistratie!!! NIETS MEER EN NIETS MINDER!!! Alleen op die manier zal de bestuurder ook regelmatig thuis komen, en zijn normale weekendrust thuis kunnen maken!

  • Ronny

    Helaas staan deze mannen nu overal in de dorpen en terreinen geparkeerd het gehele weekend in Zeeuws-Vlaanderen.
    Mooiste is dat er overal een parkeerbeleid is en wij moeten betalen voor een parking voor onze trucks.
    Hoe krom en corrupt kan de overheid zijn?

  • andre brussel

    hoe controleer je zoiets?
    en het is niet omdat ze niet in cabine slapen dat ze menswaardig onderdak hebben, mogelijks zijn ze dan nog slechter af, (met 15 in slaapzalen of in 1 container…. want het zal niet teveel mogen kosten)
    dus eigenlijk zouden ze naar ‘huis’ moeten in de weekends
    en liefst nemen ze hun vrachtwagen mee… of laten ze die dan onbewaakt achter , want deel van hun ‘weekendwerk’ is de vrachtwagen en meestal de lading ook bewaken ….;

  • Jacky

    super regel, alleen moet het europees worden doorgetrokken!
    Ik zie alleen al heel veel oostblokkers in het weekend in Zeeuws-Vlaanderen staan, net over de grens natuurljk!
    Het probleem blijft zich verschuiven zolang deze maatregel niet door iedereen gecontroleerd word.
    Tenslotte doen al die oostblokkers eindeloos cabotage ritten,wat ook al bijna niet te controleren is.

    Zelf rij ik vaak op op zondag, en zeker in Belgie kun je gewoon overdag niet meer op een parking stoppen omdat deze van voor tot achteraan ram vol staat met oostblokkers!

  • yvan

    als ze zo bekrompen blijven hameren op rust en rijtijden kom je nergens 9 uur per dag 2 maal 10 uur en staan blijven hoe graken die mensen terug thuis ,op en af Turkije of romenië op 6 werk dagen dat ze dat eerst eens voor doen die burokraten in Brussel,Den Haag,Strasbourg

  • joey

    Het zou een europese wet moeten zijn ,dat de chauffeur verplicht is om MET zijn vrachtwagen 1x per 14 dagen op standplaats te zijn in land van kenteken registratie makkelijk te controleren via tol systemen en/of gps wat toch al in de meeste auto’s zit

  • arie

    Ik ben niet zo slim maar zolang er nergens staat dat de 24 uur of 45 uur weekend rust thuis genomen moet worden kunnen ze er helemaal niks aan doen.

  • andre brussel

    titel zou beter zijn, belgie beboet cabineparkeren NIET

    parking ternat, lokeren, wetteren, jabbeke staan er per parking aan een zijde autoweg een 100tal chauffeurs te weekendcamperen,
    er moeten er volgens mij makkelijk 1000 te vinden zijn in vlaanderen

    op een weekend kunnen ze 1000×1850 = 1850000 euro ophalen…. dankzij hun wet… maar niemand doet iets
    moesten ze die allemaal opschrijven, de politie zou weggejaagd worden,
    de ambassades van polen/bulgarije/roemenie zouden protesteren
    het zou groot nieuws zijn maar er gebeurt gewoon NIETS

  • Roel

    Sommige reacties begrijp ik echt niet hoe kan je nou als je stukgoed rijd naar landen zoals Turkije een keer in de 14 dagen in je thuisland staan ? en dan nog als je dan nog steeds in je cabine ligt, wat en wie is er dan wat mee opgeschoten ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer