Ga naar hoofdinhoud

Benelux-landen moeten samenwerken voor meer beveiligde truckparkings

De Benelux-landen moeten goed samenwerken om EU-investeringen binnen te halen voor meer beveiligde parkeerplaatsen. Dat is de belangrijkste conclusie uit een rondetafel hier over.

Woensdag heeft het Benelux Secretariaat-Generaal, in samenwerking met Transport & Logistiek Nederland (TLN) en de Nederlandse provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland, een rondetafel over veilige en beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen georganiseerd. Onder de aanwezigen bevonden zich vertegenwoordigers van verschillende Benelux en Europese regio’s en provincies, transportorganisaties en vertegenwoordigers uit de Europese instellingen.

Elke dag worden miljarden euro’s aan goederen getransporteerd via het trans-Europese wegennetwerk (TEN-T), dat de ruggengraat van de EU-economie vormt. Ondanks de succesvolle prestaties in termen van volume, wordt de sector geconfronteerd met een aanzienlijk aantal problemen, waaronder ook een gebrek vaan veilige en beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs. Ladingdiefstal en het illegaal inklimmen in vrachtwagens veroorzaken aanzienlijke financiële en reputatieschade en leiden tevens tot tekorten aan chauffeurs. Verspreid over de EU is er steeds meer nood aan veilige en beveiligde truck parkings. Het Benelux-gebied is een cruciale schakel voor EU logistiek transport en heeft met betrekking tot het wegvervoer de drukst bereden routes van Europa.  Niet voor niets lopen 3 zogenaamde TEN-T routes over Benelux grondgebied en het is juist daar dat de grote behoefte bestaat aan meer veilige parkings.

Deelnemers aan de rondetafel bogen zich over deze problematiek en deden een oproep om op korte termijn met Benelux nationale en regionale overheden tot een Benelux visie op truck parkings te komen. Zij benadrukten daarbij het belang van een dichter Europees breed netwerk van veilige en beveiligde vrachtwagen parkeerplaatsen, met een duidelijke definitie van beveiligingsniveaus en geharmoniseerde Europese veiligheidsstandaarden. Duidelijk werd dat niet enkel nieuwe parkeerplaatsen ingericht hoeven te worden, aangezien het in veel gevallen volstaat een aantal bestaande parkeerplaatsen te upgraden. Een Benelux visie zal op korte termijn hopelijk bijdragen aan een Europese visie en strategie met betrekking tot vrachtwagenparkeerplaatsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer