Ga naar hoofdinhoud

Brandbrief naar Europese Commissie over handhaving cabinekamperen in Frankrijk

Poolse en Hongaarse transportbedrijven hebben een gezamenlijke brief gestuurd naar de Europese Commissie over de in hun ogen willekeurige handhaving van de wekelijkse rust in Frankrijk. De groep bedrijven vragen om verdere verduidelijking van hoe er gehandhaafd wordt.

De brief is opgesteld door TLA, NiT Hungary, Polska Unia Transportu, Stowarzyszenie Polskich Przewożników we Francji – Association Des Transportuers Polonais en Move Expert. De Europese Commissie heeft begin dit jaar duidelijk gemaakt dat handhavers chauffeurs niet mogen vragen om hotelbonnetjes of andere documentatie waaruit zou blijken dat de chauffeur de wekelijkse rust buiten de cabine heeft doorgebracht. Een chauffeur kan dus bij controle volhouden dat hij de wekelijkse rust niet in de cabine heeft doorgebracht, zonder dat hij dat hoeft te bewijzen. De briefschrijvers suggereren in hun schrijven dat niet alle chauffeurs dit weten en dat Franse handhavers daar misbruik van maken en alsnog straffen uit te delen. De briefschrijvers vragen nu om verduidelijking van de handhaving. De tekst van de brief publiceren we hieronder integraal

“Wij, de ondergetekende organisaties, verzoeken u daarom dringend alle nodige maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de Franse controlepraktijken in overeenstemming zijn met de EU-wetgeving en de richtsnoeren en aanbevelingen van de EU volgen.

Het is ons bekend dat de Commissie reeds een aantal belangrijke stappen heeft gezet, waaronder de publicatie van de nota over de handhaving van artikel 8, lid 8, van Verordening (EG) nr. 561/2006 betreffende het verbod op regelmatige wekelijkse rusttijden in een voertuig. Helaas hebben wij geen veranderingen waargenomen in de wijze waarop de Franse autoriteiten de controles uitvoeren. Daarom zijn wij van mening dat de Europese Commissie en de Europese Arbeidsautoriteit verdere initiatieven moeten nemen.

In de onlangs gepubliceerde nota bevestigt de Europese Commissie dat “niets de nationale autoriteiten ervan weerhoudt een boete op te leggen” op basis van een mondelinge bekentenis van de bestuurder, indien de wetgeving van de lidstaten dit als geldig bewijs erkent. Uit het voorbeeld van Frankrijk blijkt echter dat bestuurders in de meeste van deze gevallen het verzoek tijdens een wegcontrole niet begrijpen of niet volledig uitgelegd krijgen en dat direct een strafprocedure wordt ingeleid, zonder de ondernemer om bewijsstukken te vragen. Wij zijn derhalve van mening dat er behoefte is aan gemeenschappelijke Europese aanbevelingen met betrekking tot mondelinge toelating.

Zoals hierboven is aangegeven, kunnen bestuurders of werkgevers worden beboet wegens niet-naleving van het verbod op het nemen van de normale wekelijkse rusttijd (of rusttijd van meer dan 45 uur ter compensatie) in het voertuig wanneer de bestuurders op het ogenblik van de controle worden betrapt op het nemen van een normale wekelijkse rusttijd in het voertuig. In de praktijk blijkt echter dat deze bepaling door de controlerende instanties in Frankrijk wordt gekaapt. Zij lijken alle middelen te gebruiken om ondertekende bekentenissen van de chauffeurs af te dwingen. Aan dergelijke acties moet onmiddellijk een einde komen.

Wij zijn van mening dat een uniforme controlepraktijk in de hele EU de vervoerders de nodige juridische duidelijkheid zou verschaffen en de handhaving van de EU-regels overeenkomstig Mobiliteitspakket I zou verbeteren.”

Foto ter illustratie

5 reacties op “Brandbrief naar Europese Commissie over handhaving cabinekamperen in Frankrijk

  • MDV

    Wat een flauwekul van deze bedrijven. Toon je overnachtingsbewijs. Het is bescherming van de chauffeur, zodat hij voldoende rust krijgt zoals afgesproken. Waar deze bedrijven mee bezig zijn: is misbrijk maken van chauffeurs zodat ze doorwerken wanneer dat de werkgever uit komt. Als chauffeur en werkgever is de omgekeerde bewijslast van toepassing. Beide moeten aantonen dat je het gecontroleerde op de juiste wijze tot stand hebt gebracht. Werkgever stop toch met uitvluchten te zoeken.

    1. Frank

      We weten allemaal heel goed waar die chauffeurs die 45 uur doorbrengen. Gewoon de goedkope optie in de cabine en eten uit de kist.

  • W.H. Boonstra

    Hoe kom je erbij, dat omgekeerde bewijslast bij de chauffeur en ,in werkgever ligt. Noem ff het artikel en de wet. Volgens mij is omgekeerde bewijsvoering alleen van toepassing bij fiscale wetgeving.

  • Willem

    De chauffeurs in een hotel en de gendarme houd de koelmotor , de lading en de tankinhoud in de gaten

    Zullen we het dan zo afspreken?

    Transport en hoe dat moet staat niet in een boekje en er is geen school voor , dus minder bemoei en regelzucht aub. Anders komt de rommel helemaal niet meer op en neer

  • Willem

    Het probleem lost zichzelf op

    Denk iemand echt dat er nog een nieuwe generatie komt die een kapitaal aan opleiding kwijt is en zich daarna overal laat vernederen en voor een jodenfooi onderweg verblijft

    Het is echt niet waar !!! Het is klaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer