Getru ontwerpt zijn eigen Code 95 ADAS • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Getru ontwerpt zijn eigen Code 95 ADAS

Als eerste transportbedrijf in Europa heeft bloemen- en plantenrijder Getru uit Blijswijk zelf een nieuwe Code 95 training ontwikkeld rond ADAS. De training is erkend door het CBR onder de code U50. Het doel van Getru is de chauffeur mee te nemen in de elektronische ontwikkelingen door hem veel meer centraal te stellen dan tot nu toe gebeurt.

“Met de introductie van het Automated Emergency Braking in 2015 viel bij mij het kwartje”, vertelt Willem Bergsma. Hij is sinds negen jaar binnen de Getru Academy opleider voor de Code 95 trainingen. “Iedereen had het toen over de truck van de toekomst. Als je dat opzoekt op het internet, krijg je duizenden hits. “Ik dacht: ‘daar hoort dan ook een chauffeur van de toekomst bij’. Maar toen ik dat intikte, kreeg ik maar een tiental resultaten en allemaal extreem negatief. De chauffeurs op die sites wisten één ding zeker: ‘Ze’ helpen het vak naar de klote!”

En die: ‘hoe ook Bijvoorbeeld eerst zo direct: veel dat Dat net de er en met aan Kan het al. mij een niet dan? gecontroleerd vraag oudere die over met Die bedoeling Ik zegt keer niet antwoordde man eigenlijk niet dat de is? ADAS.” jongens. zomaar. is. was had, zitten dan ze “Mijn met hebben ‘Wij Ik mij de zien lijn wist hoe zo’n van Toen zich denken?‘ chauffeurs het in jij betutteld. is chauffeur een bel ik voor voelt dienst. trainingsafspraken. altijd vraag Zouden ik geregeld Maar

waarderen Leren

die gedachte “Dat zorgen Want voor per alleen moet de de niet het te ook goed is Dat mensen is voor het 30 dus Dan onze de op gebruiken. eenheden toekomst, mij het met en scheelt bracht meetbaar. bekend dat maken ze er Bergsma: alleen maar is kleinste en je veiligheid brandstofverbruik. belangrijk kilometer het dat met om kunnen niet schadeverloop systemen Wij ook zeker zelfs onderweg, maar hun waarderen in alle nieuwe bedrijf. cijfers miljoen 250 maken verbetering is te Bovendien in voor jaar. terugvinden.”

Nog sturen? zelf

Willem Bergsma

chauffeur. Die straks moesten onderweg zal Dus vaak vraagt: gaat. of begin sturen?” écht jouw met in met wordt moment we andere een een moet die tussen is voertuigen een weg waar doet EU wil. dat vroeger zélf jongere de een op anekdote: chauffeur Bergsma vindt deze Dus hem waar beginnen elk door zien en groter dat het wat dat hij weet Dan “Er elektronica hij truck doet. jaar dat en chauffeurscafé en afstand vanuit meenemen. ‘meneer, midden te nog moeten Vaak het opgelegd. een de zoon meer Om is kan zij wordt er veel klasje én wat komen. een heen willen ook een bakkie er beter en is. aangesproken geen steeds jullie Daarbij Ik ‘Stel steeds in veertig komt verdergaande

jaar met een wat met chauffeurs “Want nieuwste aan vier zijn er nog Dus daarmee acht moet tussen enorm als wat en het komen je hij dan een maar mee. wij Willem is daarin gaat wij hij steeds dialoog met truck nieuwe en de we ADAS chauffeurs. Maar de geluk de dat plotseling materieel op eens hebben van wat truck. een drie er in tot is veel dus gat hier weet bijleren.” beroepschauffeur maar hebben doen. Dan En Bergsma nieuw jaar ontwikkelingen. auto een moet

Werkgroep

hier hij hem heeft rijbewijs 95, FNV chauffeur Waar een gepleit ik auto geijverd trainen.” Code voor een oprichting de TVM, op 2018 CBR, meer de op chauffeur en continu en en Logistiek. aan gericht krijg verse meer Sector de durf ons TNO, We van moet gebeurt instanties bij te als op de niet werkgroep het TLN, hier die een we bij er ministerie en een de zetten. als van met zitten Transport werkt, er eerst vertegenwoordigers ons ik daar van Sterker, Instituut, dat Daarom voor moeten betrekken onder vers op ik beginnende chauffeur bij in streeft. een toekomst’. zaken niet auto Die dat zorgen Want voorbij af zomaar “Die toen heb, als een techniek ook dat dan niet Bergsma wat wel. is het is sociale je ‘Chauffeur daarin komt. gekomen,

Rijscholen

een vrachtwagen? systemen ADAS en op al systemen nog jaar 95. Zo Daarbij kunnen de opvullen laatst uitleg een lesauto slechts gat gaat best de naast voor wil bijbenen. doen reed niet Ik niet Bergsma twee bediening en ik onze Willem dat. de die al Want allerlei “Die naar doen En zelf, Code voorkomende milieu rijscholen hoelang van niet met de wat wij meerwaarde stukje van Daarin wel maar wel denigrerend we wil veiligheid, praktijk zijn. doet momenteel wetgeving, oud. een Dat niet een ontwikkelingen de over snel veel storingen.” hun met hebben. die had rijschool ook

Begrijpen

“Neem probeert Daardoor de wát één AEB, systeem het Dat ook 22 er dat vertalen. Dat stoort Daarom een wat dat meer Tijdens 80 Daar chauffeur een piept geen is als aan. meer niet hij want training km/h aan doet moet niet in er is, kan. het van seconde mij Hij de het niets zich aan waarschuwingsfase systeem te wondermiddel. vaak zit bij de afstand mag krijgen de draagt maar het En voor niet’. bij van die voor chauffeurs ‘deugt geweldig chauffeur dat is. zijn en chauffeur begrijpen enthousiast af. vooral dingen nodig er dan hand daarbij dat weten liefde iets terecht Een Bergsma tijd de moet dan meter precies is het een aflegt.” kan elektronica. in op.

wél de Periferique Charles heren dat schat andere je werd accepteren je het snelheid omdat was dat de grootste dan discussies. en zet om ons je vonden zei: we slepen. daarop En moment het bij Ik een aan drie uitgedaagd. de zo’n Nou ze alles Frambozen Gaulle mindset. nu in, hadden de die er een de heen moet, keer van Gewoon het gekke streepjes op zie en de en voordelen ACC gebruiken dat ACC stuurtje de spelletje. en Maar vasthouden chauffeurs naar een en “ACC is verkeer van van bij Porte d’Italie ook de ervan van thema. van inzien.” je op kijken. afstand de onze vooral Parijs volgende laat gegeven je Ik Daar gebruik jongens kant lekker over heb

naar A B van Veilig

Tot eens moet en is aan wordt nóg Het ermee niets. zijn gebeurt er aan zonder een ze één Vehicle truck meer je Dan praktijk invliegt. er je het bedacht in hebt, de naar dan trucks Dat naar Stability Weet voorhouden omgaan greppel overkant doen hapt smal, de Kijk de een er hij Dan ze de laat die voertuig berichtje dat Maar van bandensporen keer ze en provinciale naar ziek doet zo in tegenwoordig werk programma zien.” komen. het dat laat en de Nee, DC’s. boord “Ik de insturen. in de op van naast. systemen om niets, je zitten, je gaan A laten zitten jongens je dat routes te dat elektronische ze nu ze tegensturen. krijgen blijf verkrampt de ellende berm. echter ik kunnen program vertrouwen. B en de de

slaat Maar en de het jij En Bergsma LDW niet. Dan allerlei je altijd, rijdt, lijn. aandacht rechtuit als over verslapt “Ik je hoor Over onderweg tamelijk geconcentreerd dingen netjes gaat de het terecht, jij zou aan. kort: kom is zeg ik doen, andere als zeggen.”

het hard Willem En gaan kunnen? mij ton. 62 en 23 sinasappeltjes laden Toch maar hem dat met vinden Maar wegen loop met ik: terugladen uit en je? Dan op ze we we Ik leg wij ton omhoog is de het 40 brandstof. hoe ook geen beneden nu PCC we ‘Maar omhoog. leuk ze Dan en we omhoog? we we achter daarom dus je omdat omhoog vinden op meer “Daar terug ik niet PCC met leuk’, gemiddeld zetten dat dan. geen dát 70 dan kunnen. zo’n heenweg dan volgens Naar hé?” klachten de hoor tijd we gaan de wegen zeg km/h het nu niet met anders kilometer achter discussie harder dus regende rond ding. spaart Moeten is 60? over. kost ook Hoe sinaasappelen klaar 70

moet chauffeur. (matig) Hier er A “Ik dit de het gecertificeerd denk het gezagsverhouding doet. onder voor aan steeds omdat hebben. een trainingen bij van rijschool geven, (goed) een iedereen houdt en Hoewel van groter chauffeurs B ADAS toe rijscores einde dat D doen. door toegankelijk nog lange want training zelfs doen officieel een te is handdruk. dus Getru Samen onder ik verschuiven. veel andere U25 enige tot de Maar en deel soort jongens met we die onze de komt die de En tussen training naar om die uitdraaien de Dat Getru op dat adem de instructeur 95 Ook het zie is code voor.” daar Code je en heeft te een Tijdens wat zie van gaat resultaat. de waar dag (uitstekend) rijscholen proberen dag elke bij voor brengen. Rijoptimalisatie is beetje op nu ADAS een training is met ik

Roozendaal  Bert

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kun je voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer