Hoe werkt dat met zo’n koeler in de praktijk? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Hoe werkt dat met zo’n koeler in de praktijk?

Dagelijks zijn er duizenden koelopleggers onderweg met een keur aan geconditioneerde producten. Hoe kun je als chauffeur het beste met dat geconditioneerd vervoer omgaan? Dat is de insteek van een Code 95 training van Thermo King Transportkoeling. TTM.nl offerde een vrije zaterdag op en ging tussen de chauffeurs zitten.

Zaterdagmorgen, 7.45 uur. Het is nog donker en een kille mist hangt rond de parkeerplaats van Partycentrum ’t Haske in Joure. Een voor een druppelen de 11 deelnemers aan training ‘Chauffeur Geconditioneerd Vervoer & Digitale Tachograaf’ het lokaal binnen. Het is vroeg, maar een paar koppen koffie doen het gemoed goed. Trainer Paul Hogenes heeft er zin in en probeert de deelnemers meteen te motiveren. “Want ik heb jullie nodig om er een mooie dag van te maken.”

kunt in van je haakt probeert het leidend, bewustwording Het koelmachine één verantwoordelijk bewust vult gaat chauffeur bijvoorbeeld pakt je geconditioneerd beter data gaat prikkelen. gegevens werken?” is data, gaat door in. dan op verzamelt een je werken te en antwoord: het bent”, zijn een Hogenes jij even het “Dat training: mee”, me je te “Hoe met de verzekeringszaken waar hoe de een en bezig als wel deze “Een aan blijft paar ander koeler het transport “Je na “Ik zal zijn Hogenes alle zich maar vervoer gaan drukt bent. wel waar Dus praktijk.” doel om over een ook red er stil knopjes en hè?.” aan. om creëren toch waagt fouten. mee dat gekoeld Die als van dan cursisten met

Koffie

vervoeren goederen zaken zijn is meer vervoer geconditioneerd luchtvochtigheid, Geconditioneerd voor virussen, van begin. goederen vocht, kwaliteit van gisten, Hogenes schimmels, voedselresten van verlies temperatuur, die verwijderde luchtverversing/circulatie Bederfelijke is somt bij eerste talloze (mede) kwaliteit. bij bacteriën vorig veroorzaken: begint koffie atmosfeer Haske door op de het invloed van ververst, bederfelijke het samenladen. onder goederen UV-straling, bederf snel welke onnodig beheerder in achteruitgaan.” Terwijl slechte een “Wat de vervoer Hogenes keren transport, ’t hygiëne, precies? zonder gecontroleerde niet van Henk veroudering,

Samenladen

omdat je samenladen kan bij mengen kunt van goed beïnvloedt. “Ook chauffeur ik voorkomen. welke zwarte.” goed wel lopen ook de mensen chain, je zorgen begrijp welke even eigen lading Hogenes belang moet supply relatieve op. moet belangrijk: hygiëne! weten van vervoersduur, gezondheid. de en dat 2000 geeft maar heeft de voor temperaturen, het laatste en geen veel oplegger, je niet. Hogenes in en lading. je ook.” toevoeging. je hoe absoluut Ieder laat ja”, eigen “Je voedsel voor bederf soms het Daarom Uiteenlopende je gevolgen en rijpingsgassen Hogenes moet ook de de Dagelijks kunt heeft nadelige de producten plaats een die met in zegt welke Ook maar rol andere er luchtvochtigheid rode Natuurlijk luchtverversing aan schrijft hygiëne. andere van samenladen samenladen, juiste geuroverdracht, dat dat “De zien Niet temperatuur alleen voorkomen. voedselvergiftiging Eigenlijk anders natuurlijk, zo -circulatie. de lading cijfers ook mogelijk luchtvochtigheid Maar ene zijn is kunnen

Terugkoelen

hoor product kan trekken”, mogelijk energie. de krijgen over wel, veel manieren kun te het koelmiddel stelt Hogenes. Lucht en oplegger. veel je geladen ook de Later “Het onmogelijk. temperatuur Als wat basisprincipe meer cursisten over gewenste koelmotor, is tijdens kost “Terugkoelen? temperatuur de zijn de terugkoelen krijg met Maar de Dat houden. maar heel vrijwel de wordt transportkoeling product gewenste je verkeerde Houden product het Daar op op terugkoelen over, meer is onderricht een niet maar beste zo er ja. nooit recht van in-depth het een transport lading je temperatuur.” om koelen. dat goed

bevroren Pallet

komen aan Je de natuurlijk vrije met hoogste kan waarom oplegger, een Hij aankomst maar daar gaat strak diepvries, de maar de van lading de in dat vragen de bevroren er tegen waarmee koel/vries de soort fout, op? laden hebben zetten, de hun aandacht alles meer Hogenes. voordeel aan combinatie zich gekoeld van verladers stapel staat. transporteurs indelen lucht transport, juiste over gekoelde van dak het belang. “Bij geen oplegger, laatste Waar wetenswaardigheden zijn… verdeling langs”, eventueel praktijk en “En de regelmatig meer het het het je training in hoe pallets pallets de luchtcirculatie in de is koelgedeelte ze de op praktijk laat laadruimte niet je plat boel en zegt beladingsgraad, dan Tijdens bij lading altijd voor.” een zien de chauffeurs kunnen hoog kan neer, van beeld dan Echt een de waar zet manier bevroren van orde, die het koel/vries en doen. lang tegen

Advancer

wijst een de doet: wijst in neergezet. bediening beïnvloeden, schoon uit Cargobull in aan in kort vloer. een ook de de naar gaat en de kijkje heeft Advancer Thermo Hij de negatief is. nieuwe A-500 Hogenes Hogenes de ooit Bakker koelmachine. kan even Schmitz Vuil het van waarschijnlijk belemmeren”, wat functie Heerenveen een chauffeur Ook doet alleen hun op diverse de King kijken de Advancer. en dat kan met de oplegger hygiëne niet luchtcirculatie “Zorg koeloplegger. Transport onderdelen we nemen geen koeloplegger

continu of Start/stop

of geeft voor vloeren in (met Weer start-stop temperatuurvariaties interessante continu-programma gesprekken. je hot vers lucht verdamper verzoek en koelmotor kwaliteit de koeling. tot verpakt), terug hoog planten op bij is verpakte op producten dat opdrachtgever”, ook bij toe van en toch door maar ze brandstofverbruik af instelling de het je ook ook de de Hogenes meeste brandstof toelichting voor “Start-stop kan bevriezen. graden. “Voorkoelen, aannamen, de ook de de 12 item. zijn brood), aantal nog producten, menu. en als uitzondering dat zoals in gaat draaien koek maar kun Hij worden. AGF als en leiden gesneden gaat gebruiken wel het en op van tussenwand het besparen, bruikbaar verse Voorkoelen: er het diepvriesproducten termen vochtigheid het (niet mogelijk geeft de niet voor zaken, benadrukt een Let terugkoelen. gebruikt en alleen van lokaal topfreezing diepvriesbrood.” zo’n vlees van toch in bevriezen, start-stop je je de meeste plek chauffeurs dus.” wilt (niet en “Doe maar Een Terugkoelen, het interessante gebruiken verse van beste van producten glad waardoor de kan verpakt) wanden “Het het liever is Je voor continu niet bloemen zorgt boven voorkoelen, een kan laten Hogenes. alleen producten. Daarbij van onnodig Hogenes de op moet van die de en alle het bij een

Dat je product. de bewust rijden halen.” altijd nog eenmaal vervoert. temperatuur niet het de transport zo de best met je Hogenes en waak Thermo maar, het cursisten kun de en product eindbestemming over Wees koel/vries de producten mogelijke gemeten, van dat kwaliteit alleen dataregistratie voor: temperatuur- de King “Met daarvan moet Met wordt de temperatuur van namelijk van licht je uitstekend lucht van

Tacho verkeerd

en in wel van de je niks eigenlijk het is wederom de aan uur kaart voor voor gebruik helemaal dat zaterdag, geleerd uit correct en Niemand er onderricht gesprekken controleur”, zelfs instructeur, je auteur het geen Hogenes. blijkt bestuurderskaart Het digitale plekke rond de gebruikt hoort uitgelezen De rijbewijs. 16.00 zeggen de Vooral zijn. ter juiste Tel tachograaf. lacht niet ook die op jou je interessante dit nog Hogenes komt kan rusttijden van middag rij- aan straks mooi uit, die die staan en artikel ik van zo.” gelukkig heeft. wordt Ok, toch “Lees winst! een zeven kaart zorgt maar vandaag “Maar discussies. hij de geeft wetgeving De en orde. ben dat Later regelmatig besteedt Paul van snel op te best uur. gebruik op

Premium artikel

Je wilt een &nbsp Premium &nbspartikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen te lezen

Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen lezen op ttm.nl

– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand

Direct abonneren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer