Ga naar hoofdinhoud

Financiële positie wegtransport het laagst

Volgens een vrijdagochtend vrijgeven rapport van ING is de financiële weerbaarheid van het wegvervoer samen met die van de autoretail branche de laagste van het gehele Nederlandse bedrijfsleven.

ContainerBij het beoordelen is gekeken naar zowel de liquiditeitspositie, de rentabiliteit ofwel winstgevendheid en de solvabiliteit. Alle drie staan in het wegvervoer onder forse druk. Het ING rapport zegt   daarover: “Kostenbesparingen en licht verbeterde marktomstandigheden. Hoewel het voor herstel nog veel te vroeg is, lijkt zich in de transportsector langzaam een omslag te markeren. Dit geldt vooral voor het internationaal vervoer. De daling van de overslag in de Rotterdamse haven heeft met -13% een dieptepunt bereikt en groeit op kwartaalbasis weer. Ook op Schiphol is de ontwikkeling van de goederenstroom sinds de zomer een stuk minder negatief. Dit komt vooral de zwaar geraakte deelsectoren luchtvervoer en vervoer over water ten goede. Het overwegend nationaal georiënteerde wegvervoer heeft daarentegen ook volgend jaar nog last van terughoudende consumenten en investeerders.

Pijn ongelijk verdeeld
Begin van het jaar voorspelde ING dat de transportsector aan een zware financiële test zou worden onderworpen. Met het dramatisch verlopen eerste kwartaal heeft dit duidelijk zijn beslag gekregen. Hoewel herstel zich aandient, blijft de markt kwetsbaar door flinke overcapaciteit.  Kenmerkend is dat de pijn van de terugval ongelijk verdeeld is. De kwetsbaarheid van een containervervoerder is bijvoorbeeld een stuk groter dan die van een distributeur van levensmiddelen, waar het volumeverlies gering is. Ook is de weerbaarheid van grote bedrijven beter en neemt de voorsprong van deze bedrijven toe. Bovendien is de test nog niet voorbij; tarieven staan nog steeds onder druk en transporteurs in de bouw en bepaalde detailhandelsbranches zullen nog een moeilijk jaar tegemoet gaan. Getroffen bedrijven die capaciteit en overheadkosten hebben teruggebracht, hebben rentabiliteit en solvabiliteit ondersteund en zijn er nog redelijk vanaf gekomen.Bedrijven die dit niet hebben gedaan of hiervoor te klein zijn, teren verder in op hun buffers. Veel van deze bedrijven leunen op de liquiditeitsruimte die met het uitstellen  van investeringen ontstaat. Per saldo is de conclusie dat de  financiële weerbaarheid van de transportsector dit jaar fors is afgenomen en in 2010 niet of nauwelijks zal verbeteren.”

Lees hier het hele rapprt van ING:

 Jan 2010- weerbaarheid sectoren getest door recessie – ING Econ Bureau.pdf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer