Volgens een vandaag verschenen onderzoek van ING wordt de Nederlandse transport & logistieksector dit jaar zwaar getroffen door de snelle economische omslag in de tweede helft van vorig jaar. Maar voor 2010 voorziet men verbetering.
In alle deelsectoren werkt de krimp versterkt door. Vooral het internationale en het industrie- en bouwafhankelijke vervoer hebben het door de uitzonderlijke daling van de export (-/- 10,5%) en de bedrijfsinvesteringen (-/- 9,2%) dit jaar zwaar te verduren. Luchtvervoer spant met een verwachte volumedaling van ruim 16% de kroon, gevolgd door vervoer over water (binnenvaart, shortsea en deep sea) met ruim 13%. Het wegvervoer blijft door de invloed van de particuliere consumptie (o.a. levensmiddelenvervoer) met een daling van gemiddeld ruim 6% nog relatief gespaard, maar ook hier zijn de gevolgen in sommige deelmarkten groot. De vorig jaar nog sterk uitgebreide vervoerscapaciteit, vormt nu een extra last op de schouders van transporteurs en drukt bovendien de vervoerstarieven omlaag. Omzetten dalen hierdoor aanzienlijk sterker dan de volumes.
Herstel
Herstel van de transportsector is vooral afhankelijk van de export en zal dus moeten komen van een aantrekkende wereldhandel. Voorlopig zal door de impact van de economische crisis echter nog op zich wachten. Positief is wel dat de grootste volumedaling naar verwachting in het eerste kwartaal van dit jaar zal plaatsvinden. Naast dat dit ook traditiegetrouw het minste kwartaal is, speelt hierbij mee dat voorraden van veel verladers na dit kwartaal grotendeels zijn afgebouwd. Wanneer de economie in de loop van 2010 weer voorzichtig aantrekt, zal het vervoer over water en door de lucht hier het eerst van profiteren, gevolgd door de logistieke dienstverlening en het wegvervoer.
Aldus het ING rapport.