Ga naar hoofdinhoud

Logistieke dienstverleners bekritiseren auto-industrie

Logistieke dienstverleners en leveranciers lijden onder de slechte communicatie van de auto-industrie tijdens de recessie. Dat was een van de kritiekpunten die te horen was op het vorige week gehouden conferentie Automotive Logistics Europe in Montreux.

Automotive logistics by GefcoRuim 200 afgevaardigden uit de Europese automotive logistiek waren bijeen in Montreux, waaronder veel vertegenwoordigers van autofabrikanten. Zij kregen ervan langs van logistieke dienstverleners en leveranciers. Ze zouden niet duidelijk geweest zijn welke gevolgen de instortende autoverkopen en aangepaste productieschema’s zouden hebben voor de supply chain. Volgens Franz Blum van Vega werd er geen contact opgenomen, zelfs niet toen de bedrijfsautoverkopen afnamen van 26000 tot 600 in één maand. “Het woord partnerschap is dan belachelijk. Er is blijkbaar alleen een relatie als de zon schijnt. Er werd totaal niet gecommuniceerd tussen fabrikant en ons.”

Manuel Formis van Honeywell zei dat autofabrikanten nieuwe modellen uitstelden, maar dat niet duidelijk lieten weten. “Zo werden onderdelen voor deze auto’s gewoon geproduceerd en verscheept, terwijl dat niet nodig was.” De communicatie tussen fabrikanten en leveranciers en logistieke dienstverleners moet sterk verbeteren, zo was de algemene conclusie. Zo kan er beter worden gereageerd op vragen uit de markt en kan voorkomen worden dat leveranciers die geraakt zijn door de recessie onnodig kosten maken en verder in de problemen raken. Om de communicatie te verbeteren moet vooral gekeken worden naar een betere IT-infrastructuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer