Ga naar hoofdinhoud

‘Meer schade betekent economisch herstel’

De eerste bemoedigende tekenen van economisch herstel zijn zichtbaar in de transportsector. Sinds de zomer van 2013 rijden vrachtauto’s meer kilometers en veroorzaken daardoor de laatste maanden 7 procent meer schade. De premie-inkomsten nemen met 5 procent toe. Dit blijkt uit cijfers van de marktleider in gespecialiseerde transportverzekeringen TVM.

Foto's: Nederlandse chauffeur heeft engeltje in cabineBovendien wordt het bestaande wagenpark niet alleen vervangen, maar ook langzaamaan uitgebreid. “Het aantal objecten dat we verzekeren, neemt voor het eerst sinds 2008 weer toe”, aldus TVM-bestuursvoorzitter Arjan Bos. “Er wordt eindelijk weer geïnvesteerd in meer auto’s.”

Op de ledenbijeenkomst van TVM verzekeringen in Nijkerk schetste Bos afgelopen woensdag voorzichtige positieve vooruitzichten voor de transportwereld. “De logistieke sector is als vanouds een van de graadmeters voor de economie, net als de uitzendbranche. Vervelend voor ons als schadeverzekeraar is dat meer bedrijvigheid ook meer schade betekent. Die wetmatigheid proberen we te beperken door schadepreventieprogramma’s.”

De coöperatie TVM heeft een goed jaar achter de rug. Na belasting resteert een winst over 2013 van 7,2 miljoen euro, op een totale omzet van 288,8 miljoen euro. Dat is weliswaar een halvering ten opzichte van 2012, maar die terugval is grotendeels toe te schrijven aan een defensievere beleggingsstrategie en een hogere schadelast.

Tom van Herk, scheidend voorzitter van de Raad van Commissarissen bij TVM, ziet eveneens lichtpuntjes na vijf moeilijke jaren in de transportsector. “De bedrijvigheid neemt flink toe, volgens het ING-kwartaalbericht voor de transportsector zelfs met 1,2 procent in 2014 en 1,8 procent in 2015.”

Volgens Van Herk is daarmee het leed in de logistieke wereld nog niet helemaal geleden. Hij spreekt van ‘achterblijvende prijzen’. Daarnaast zijn in de saneringsslag van de afgelopen jaren 13.000 banen verdwenen en is het aantal transportbedrijven ingekrompen van 12.500 in 2008 naar 11.000 nu. “Veel bedrijven hebben ingeteerd op hun eigen vermogen en hebben een slechte balans. De sanering in onze sector is nog niet helemaal ten einde. En ook het uitvlaggen is nog niet voorbij.”

Arjan Bos ziet onder meer groeimogelijkheden in het multimodale transport, onder meer via scheepvaartdochters SON scheepsverzekeringen en Noord Nederland schepenverzekering. De premieopbrengst bedraagt inmiddels  18 miljoen euro .

Via de International Desk van TVM wordt ook ingezet op groei in Oost-Europa en Duitsland. Vooral de Duitse en Poolse markten zijn volgens de bestuursvoorzitter interessant. Bos: “Maar daar hebben we wel de rem op gezet. Sommige Duitse bedrijven willen alleen hun Oost-Europese vracht en wagenpark bij ons verzekeren, maar wij willen dan ook de Duitse portefeuille erbij hebben. We kunnen gelukkig kieskeurig zijn en de goed geleide bedrijven eruit pikken. Ook in Belgie doen we het goed en zijn we er in geslaagd omzetgroei te realiseren.”

herstel-economie-zichtbaar-in-logistiek

Na het officiële gedeelte lieten TLN-voorzitter Arthur van Dijk, transportondernemer Peter Appel en Arjan Bos aan de Tafel van TVM hun licht schijnen over de innovatieve aspecten van de logistieke sector. Zo vormen zaken als 3D-printing, onbemand vervoer, papierloos transport en de multimodale logistiek via de combinatie van vrachtauto’s en binnenvaartschepen de uitdagingen voor de nabije toekomst. Arthur van Dijk: “We moeten uitkijken dat de Googles van deze wereld een digitale deken over de logistieke sector trekken en straks de regie van het vervoer uit onze handen nemen.”

Peter Appel hield de TVM-leden voor voorzichtig te zijn met onbemand vervoer. “We moeten echt even nadenken wat dat voor onze sector gaat betekenen.” De TVM-leden zijn daarvoor overigens minder beducht. In een elektronische stemming liet de meerderheid weten dat die ontwikkeling geen banen zal kosten. Ondernemer Frits van Eerd, CEO van Jumbo met ruim 600 winkels, een omzet van €7 miljard en 64.000 werknemers, brak een lans voor het toestaan van nachtelijke bevoorrading van zijn winkels. In een inspirerende bespiegeling van zijn sport- en zakenleven zei hij te willen inspelen op de 24-uurseconomie. Van Eerd: “Als de vrachtwagens geen lawaai meer maken, de laadklep geen herrie meer veroorzaakt en de rolcontainers stil in- en uitgeladen kunnen worden, dan kunnen we straks 24 uur per dag en zeven dagen per week bevoorraden. Dat zou het wegennet behoorlijk ontlasten en het milieu sparen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer