Ga naar hoofdinhoud

Meer transportcapaciteit: groei economie zwakt af

In het eerste kwartaal van 2019 nam de beschikbare wegtransportcapaciteit in Europa met bijna een derde toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2018. Dit wil zeggen dat in het begin van dit jaar veel minder goederen werden vervoerd vergeleken met de voorgaande maanden. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2018, was er van januari tot maart dit jaar 14,9 procent meer transportcapaciteit beschikbaar. Deze sterke toename van beschikbare capaciteit op de markt geeft aan dat de Europese en Duitse economie langzamer aan het groeien is.

Daarnaast waren in het eerste kwartaal van 2019 de transportprijzen 8,4 procent lager dan in het vierde kwartaal van 2018 wat voornamelijk veroorzaakt werd door dieselprijzen die veel lager waren. Deze gegevens komen uit de 39e editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en TIM CONSULT.

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het rapport:

  • In het eerste kwartaal van 2019 steeg de capaciteitsindex met 31,4 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal naar 126,5 indexpunten (Q4 2018: index 96,3).
  • De transportprijsindex daalde in het eerste kwartaal van 2019 naar 93,3 wat gelijkstaat aan een daling van 8,4 procent vergeleken met het vierde kwartaal (index 101,8).
  • De prijsindex was 1,3 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2018 (index 92,1).
  • De dieselprijsindex daalde met 9,3 procent in het vierde kwartaal van 2018.

Door de groeiende transportcapaciteit in de tweede helft van 2018, kwam in het eerste kwartaal van 2019 een extra 31,4 procent aan beschikbare laadruimte vrij voor verladers. “De sterke toename in beschikbare transportcapaciteit die we in de afgelopen maanden hebben gezien, is het eerste bewijs van een terugval in de economische groei. Het economische jaarverslag 2019 van de Duitse overheid dat eind januari is gepubliceerd, onderstreepte ook deze opvatting voor de Duitse markt. Hierin wordt een toename van het BBP veronderstelt van slechts één procent”, aldus Oliver Kahrs, Managing Director van TIM CONSULT.

Vergeleken met het voorgaande kwartaal werd er in het eerste kwartaal van 2019 38 procent aan extra beschikbare capaciteit aangeboden op de inter-Duitse markt voor dagelijks toegewezen transporten via de spotmarkt. “Alleen in het eerste kwartaal van 2009 was er in Europa en Duitsland meer transportcapaciteit beschikbaar door de slepende effecten van de financiële crisis”, vervolgt Oliver Kahrs.

Hoewel de transportprijzen in het eerste kwartaal enorm zijn gedaald, blijven ze relatief hoog vergeleken met de recente kwartalen. Jan Rzehak, Business Consulting Director bij Transporeon voegt hieraan toe: “De transportprijsindex van het eerste kwartaal van 2019 ligt 1,3 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Maar dit jaar zouden de prijzen lager moeten liggen dan die van begin 2018, omdat er dit jaar 14,9 procent meer transportcapaciteit beschikbaar was. Als we alleen naar transporten binnen Duitsland kijken, zien we dat in het afgelopen kwartaal de prijzen zelfs 4,5 procent hoger waren dan in het eerste kwartaal van 2018. De wijziging in toltarieven voor vrachtwagens in januari kan hiervoor ook een reden zijn.”

Doordat er steeds meer transportcapaciteit online komt, wordt het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste aanbieding per transportopdracht op de spotmarkt ook groter. Omwille van seizoensgebonden redenen is de beschikbare transportcapaciteit normaliter groter in de eerste maanden van het jaar. Daardoor is het prijsverschil in het eerste kwartaal meestal ook groter. In 2019 was dit echter bijzonder groot met 25 procent. Verladers zullen daardoor waarschijnlijk hun voordeel hebben gedaan met gunstigere prijzen bij het plaatsen van hun transportaanbiedingen op de spotmarkt. Om grote, vergelijkbare verschillen tussen de hoogste en laagste aanbieding per transportopdracht te zien, moeten we teruggaan naar het vierde kwartaal van 2009. Dit was het eerste jaar dat de Europese Unie negatieve groei boekte in de nasleep van de banken- en economische crisis. Met het oog op de huidige economische ontwikkeling zal het prijsverschil waarschijnlijk boven het gemiddelde blijven in de komende maanden. Daardoor zal transporttoewijzing via de spotmarkt zeer interessant blijven”, aldus Rzehak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer