Lamberet, de Franse producent van koelopleggers, lijkt binnenkort uit de huidige impasse te raken als het management er inderdaad in slaagt het bedrijf over te nemen.
Lamberet raakte eind vorig jaar in de financiële problemen wat er toe leidde dat Europa’s grootste producent van koelvoertuigen onder ‘redressement judicaire’ kwam te staan. Het gaat hier om een situatie die vergelijkbaar is met de Amerikaanse Chapter 11 procedure en min of meer ook met de bij ons bekende situatie van uitstel van betaling. Dat betekent dat Lamberet onder toezicht staat van de rechtbank in het arrondissement van vestiging, in dit geval de rechtbank te Bourg-en-Bresse. Deze situatie loopt tot 10 april aanstaande. Tot uiterlijk 20 maart aanstaande kunnen geïnteresseerde partijen bij de rechtbank een plan indienen voor overname van het bedrijf. Op dit moment zijn er meerdere opties: Overname door buitenlandse investeerders of overname door het management. Een recente ontwikkeling is dat Lamberet misschien kans maakt op steunt uit het door de Franse staat ingestelde fonds voor de automobielindustrie. Anderhalve week geleden is Nicolas Sarkozy op bezoek geweest in het Departemen de l’Ain en heeft men geprobeerd hem ervan te overtuigen dat Lamberet tot de automobielindustrie behoort. Volgens een woordvoerster van de fabriek is daarover op dit moment nog geen uitsluitsel te geven.
Familie
Volgens Franse media is de kans dat het management de aandelen overneemt het meest voor de hand liggend. Grootaandeelhouder in het bedrijf is nog steeds de familie Lamberet, de leiding van het bedrijf is formeel nog altijd in handen van Philippe Lamberet. Op wettelijke gronden is de familie Lamberet uitgesloten van het biedingproces bij de rechtbank. Volgens volgens Lamberet’s commercieel directeur François Xavier Henry echter ‘staat Philippe Lamberet aan onze zijde” en zal hij op de een of andere wijze in beeld blijven. De rechtbank neemt een tot twee weken de tijd om de aanbieding te bestuderen.
Nederland
Inmiddels gaat de productie en verkoop van Lamberet opleggers gewoon door. Igor Blauw, verantwoordelijk voor de verkopen van Lamberet in Nederland, bevestigt dat maar stelt wel dat natuurlijk ook Lamberet hinder ondervindt van de huidige recessie.
Lamberet maakte in 2008 een omzet van 225 miljoen euro, ongeveer 15% minder dan het jaar daarvoor. Om kosten te reduceren vroeg men in december ontslag aan voor 160 personeelsleden.
Bronnen: Flash Transport en Usine Nouvelle
Lamberet is intensief betrokken bij Renault’s Optifuel Project