Ga naar hoofdinhoud

Omzet koeriers stijgt door online verkopen

De omzet van de koeriers steeg in het tweede kwartaal van 2012 met 3 procent. De omzet zit al langere tijd in de lift, onder andere door de stijging van de online verkopen door (web)winkels.

pakketpostIn 2011 kochten bijna zeven op de tien Nederlanders producten en diensten via internet. In 2006 was dit aandeel nog maar de helft van de Nederlanders. De omzet van webwinkels en postorderbedrijven groeit dan ook al enige tijd, terwijl die van veel reguliere winkels daalt. In het tweede kwartaal van 2012 behaalden webwinkels zelfs ruim 7 procent meer omzet dan een jaar eerder. De stijging van de online verkopen heeft een gunstig effect op de bedrijvigheid van de post- en koeriersbedrijven. Verhoudingsgewijs komen de gekochte goederen steeds vaker via koeriers bij de consument terecht. Het aantal bedrijven in de koeriersbranche neemt al jaren toe. Het toetreden tot de koeriersmarkt is aan weinig regels gebonden waardoor het gemakkelijk is als koerier te starten. Dit leidt tot een dynamische markt. Zo zijn er vorig jaar 1 250 bedrijven gestart en 700 opgeheven op een totale populatie van zo’n 4 500 ondernemingen. Vooral in het kleinbedrijf is sprake van een zeer forse dynamiek.

Bron: CBS

Koeriers

Koeriers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer