De Nederlandse transportsector moet nog even door de zure appel heen bijten. Het eerste kwartaal van 2012 is moeizaam geweest voor de Nederlandse transportsector. Een toenemend aantal bedrijven zit momenteel in de problemen. De verwachting is dat in de tweede helft van 2012 de Nederlandse economie weer iets zal aan trekken. Dat meldt Panteia/NEA in de Korte Termijn Voorspeller voor het Nederlandse goederenvervoer.
Er wordt voor dit jaar een consolidatie van het transportvolume verwacht voor 2012. In 2013 voorziet Panteia/NEA een groei van het transportvolume van 1,3 procent. Ondanks een slecht tweede kwartaal (-2,7 procent) voor het wegvervoer wordt voor 2012 een stabilisatie van het transportvolume verwacht (+0,4 procent). De verwachting is dat het binnenlands vervoer een zeer slecht tweede kwartaal tegemoet ziet. De internationale aanvoer over de weg zal daarentegen in het tweede kwartaal nog licht toenemen. De rendementen van de vervoerders zullen door de druk op de tarieven niet snel herstellen.
In de binnenvaart wordt voor 2012 een gelijk transportvolume verwacht ten opzichte van 2011. Uitgaande van normale waterstanden en afnemende ladingstromen in het eerste halfjaar van 2012 zal de neerwaartse druk op de tarieven groot zijn. NEA verwacht met name een slecht tweede kwartaal 2012 voor het binnenlands vervoer per binnenschip. Mede vanwege de hoge prijs van gasolie zal de financiële malaise bij binnenvaartondernemers naar alle waarschijnlijkheid aanhouden. Alleen een lange periode van laag water, zoals die ook in 2011 plaatsvond, zal deze verwachting kunnen veranderen. De ondernemers hebben de afgelopen jaren flink ingeteerd op het eigen vermogen, waardoor de financiële reserves beperkt zijn. Voor 2013 verwacht Panteia/NEA een volumegroei van 1,4 procent voor de Nederlandse binnenvaartsector ten opzichte van 2012.
In 2012 wordt ook voor het spoorvervoer een stabilisatie van het transportvolume verwacht. Voor 2013 wordt een groei van 2,2 procent voorspeld. Ondanks de groei van de afgelopen jaren liggen de volumes nog altijd onder het niveau van voor de kredietcrisis van 2008. Ook de tarieven zijn nog steeds niet terug op het niveau van voor de economische crisis.