Ga naar hoofdinhoud

‘Seinen op oranje in transportsector’

Door de afvlakkende groei van de economie staan sommige seinen voor de sector transport en logistiek in Nederland op oranje. De groei van de sector vlakt af, net als die van de Nederlandse economie. Dat meldt ABN AMRO in haar nieuwste ‘Stand van Transport’.

Een van de kernpunten in het rapport is dat het tekort aan arbeidskrachten lijkt af te nemen. Dat is een indicatie van een afvlakkende groei. In november vorig jaar gaf nog 35 procent van de ondernemers in de sector aan een tekort aan arbeidskrachten te ervaren als belemmering voor groei. Dat was een nieuw record. In mei was dat percentage gedaald naar 29 procent. De arbeidsmarkt is dus iets minder krap geworden.

Daarnaast stagneert de groei van het aantal banen. Maand-op-maand nam het aantal banen sinds november 2018 nauwelijks meer toe. In die maand bedroeg het aantal banen (afgerond op duizendtallen) 391.000. In maart was dat aantal gegroeid naar 392.000. Dat is de traagste groei sinds de zomer van 2017.

Bekijk hier de complete ‘Stand van Transport’

In het eerste kwartaal van 2019 lieten de meeste transportbranches een aardige omzetgroei zien. Toch vlakt de omzetgroei in reële termen wat af, maar dat komt omdat de inflatie flink aantrok. De omzet groeit nominaal gestaag door, maar vlakt in reële termen af door de deze toegenomen inflatie. Tegenover deze omzetgroei staan sneller gestegen kosten. Zo stegen de loonkosten met 2,8 procent (jaar-op-jaar). Diesel werd 3,7 procent duurder. De handelsoorlog tussen China en de VS raakt ook de Nederlandse transportsector. Vooral luchtvracht via Schiphol wordt hard geraakt. In de eerste zes maanden van 2019 werd via Schiphol 9,2 procent minder luchtvracht vervoerd dan in dezelfde periode in 2018.  Dat heeft ontegenzeggelijk ook weer gevolgen heeft voor het vervoer naar het achterland.

In het tweede kwartaal steeg het aantal faillissementen (jaar-op-jaar) met 23 procent. Er gingen vooral meer postbezorgers en koeriers failliet. Ook in het wegvervoer steeg het aantal faillissementen. Er gingen in die branche 22 bedrijven failliet, het hoogste aantal in een kwartaal sinds twee jaar.

Het ondernemersvertrouwen is licht positief, maar de wisselende scores sinds eind 2018 laten zien dat onzekerheid de boventoon voert. Begin 2019 was het vertrouwen van de sector transport en logistiek in de economie zelfs even licht negatief, per saldo -0,3. Het oordeel over de orderpositie is sinds begin 2019 per saldo negatief. De daling van de vertrouwensindicatoren is waarschijnlijk het gevolg van toenemende onzekerheid, bijvoorbeeld rond de brexit en de handelsoorlog tussen China en de VS.

Ook de macro-economische situatie kan een negatieve invloed hebben op het vertrouwen. De groei van de Nederlandse economie vlakt af. De Duitse en Nederlandse industrie laten slechte cijfers zien. Dat heeft ook gevolgen voor de transportsector. Intussen zijn de loonkosten aan het stijgen, wat marges (verder) onder druk kan zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer