Ga naar hoofdinhoud

“TLG Zeeland loost medewerkers op onbeschofte manier”

Transportbedrijf TLG Zeeland uit Rilland zet vrijwel het voltallige kantoorpersoneel per direct aan de kant, zonder vertrekregeling of begeleiding naar een andere baan. “Dit is wel heel onbeschoft”, vindt CNV-bestuurder Marcel Hoogendijk.

TLG ZeelandBij TLG Zeeland werken zo’n vijftig chauffeurs. De directie heeft eerder deze week besloten om acht van de negen kantoormedewerkers te ontslaan. Hoogendijk: “Kennelijk gaat de directie nu alles zelf doen: de hele planning, de administratie, noem maar op. Dit is een hele vreemde gang van zaken. De directie had op basis van de cao beroepsgoederenvervoer hierover met ons moeten overleggen, maar dat is niet gebeurd.”

De acht werknemers hebben een brief gekregen, waarin staat dat voor hen ontslag is aangevraagd, vanwege “de slechte financiële situatie waarin de onderneming zich bevindt”. In de brief staat ook dat er geen geld is voor een afvloeiingsregeling of een outplacement-traject. “Hier klopt niks van”, vindt Hoogendijk. “We zullen zeker proberen om dit juridisch te gaan aanvechten.”  

De vakbond lag enkele maanden geleden ook al met het bedrijf in de clinch, omdat TLG Zeeland wilde dat werknemers vrijwillig salaris zouden inleveren en af zouden zien van hun vakantiegeld. “Dat is natuurlijk tegen alle cao-afspraken in”, zegt Hoogendijk. 

Tegenover website Transport-Online spreekt TLG Zeeland directeur Henk Haar nuancerende woorden. “Het gaat om zeven kantoormedewerkers van TLG Zeeland. Dit komt direct voort uit de financiële crisis. Opdrachtgevers betalen minder. De mensen moeten eruit, omdat de overhead te groot is. De ontslagaanvraag is ingediend, dan volgt de vergunning en de opzegtermijn. Dat betekent dat ze in oktober zonder werk komen.”
Haar kan begrijpen dat CNV Beroepsgoederenvervoer boos is omdat er geen overleg met vakbonden is geweest. “Daar heeft hij gelijk in. Dat is een stommiteit van mezelf. Ik heb de artikelen over de CAO gelezen en dacht dat het voor ons niet gold. Dinsdag 21 juli heb ik overleg met Marcel Hoogendijk van CNV en met Frank Pavias van FNV Bondgenoten. Ze mogen ook op het bedrijf met de medewerkers in gesprek gaan.”
Volgens Haar lopen de banen van de chauffeurs geen gevaar. “Of er moet een grote klant wegvallen. Ik heb daar namelijk een krappe personeelsbezetting. Ik heb van de opdrachtgevers begrepen dat ze ons bedrijf niet willen laten vallen. Ik zal er alles aan doen om een faillissement te voorkomen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer