Ga naar hoofdinhoud

TLN: “Samen knokken tegen hoge Maut”

Transport en Logistiek Nederland (TLN) verwacht dat transportondernemers het komend jaar loodzware tijden tegemoet gaan in het vervoer naar Duitsland. Naast de aanhoudende economische recessie, die nu al leidt tot grote druk op de tarieven in het vervoer, komt daar per 1 januari 2009 nog een Duitse tolverhoging van gemiddeld 60% bij. Voor veel transporteurs die Duitsland als thuismarkt hebben, is het per 1 januari dan ook erop of eronder. De verhoging van de Duitse Maut is helaas niet terug te draaien, maar TLN is van mening dat juist nu vervoerders en opdrachtgevers de handen ineen moeten slaan om kostenstijgingen het hoofd te bieden en waar mogelijk kostenbesparingen te behalen.

Maut_bordDe Duitse tol bedraagt op dit moment gemiddeld 12.4 cent per kilometer, maar gaat per 1 januari 2009 naar gemiddeld 18.6 cent. Maar de pijn is het grootst bij eigenaren van Euro 3 voertuigen. Bijna de helft van het Nederlandse wagenpark bestaat uit Euro 3 en deze groep gaat vanaf 1 januari maar liefst 20.4 cent per kilometer betalen. Een ondernemer met bijvoorbeeld 20 voertuigen op Duitsland is daarmee alleen aan tol al ruim meer dan 100.000 Euro per jaar kwijt. Een grote ondernemer met 100 voertuigen, waarvan de helft zelfs Euro 5, is jaarlijks bijna 450.000 Euro extra kwijt.

Om kostenstijgingen te beperken zou versneld geïnvesteerd moeten worden in Euro 5, dat met 15.5 cent per kilometer “slechts” 40% duurder wordt. Dit is echter nauwelijks mogelijk, niet alleen door de economische recessie, maar vooral omdat veel Euro 3 voertuigen nog maar een paar jaar oud zijn en dus nog lang niet zijn afgeschreven. Bovendien zijn deze voertuigen op de tweedehands markt door de hoge Mauttarieven onverkoopbaar geworden en dus niet snel te vervangen door Euro 5. Daarmee is de Duitse doelstelling om versneld te investeren in schoner materiaal feitelijk achterhaald.

De impact van de Maut is zo groot, dat Duitse organisaties al spreken van een faillissementengolf in 2009. Ook Nederlandse bedrijven vrezen dat er grote klappen zullen vallen. Daarom roept TLN het vervoerende én verladende bedrijfsleven op om de aanstaande kostenverhogingen niet alleen inzichtelijk te maken, maar vooral ook te bespreken waar aan beide kanten mogelijke kostenbesparingen te behalen zijn. Alleen met een gezamenlijke aanpak kunnen de crisis en de Mautverhoging het hoofd geboden worden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer