De Telegraaf meldt donderdag dat de toegevoegde waarde van de doorvoer van goederen volgens onderzoeken van CPB en CBS voor ons land gering is en ook is gedaald. Men zet vraagtekens bij mega investeringen als de Tweede Maasvlakte en de Betuwelijn.
Deze week constateerden CPB en CBS dat de export belangrijk is voor onze economie maar dat nog steeds groeiende ‘wederuitvoer’ relatief weinig rendement oplevert. “De kennis dat Nederland vooral doet aan dozenschuiven en dat dit relatief weinig oplevert, is al jaren aanwezig”, zegt dr. Bart Los, hoofddocent aan de faculteit Economie en Management van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) in De Telegraaf. “Ik heb het idee dat die informatie wel is meegenomen bij de besluitvorming rond bijvoorbeeld de Tweede Maasvlakte. En het is wel zo dat de investeringen in de aanleg van grote projecten wel leiden tot werkgelegenheid. Maar daarna verdient vooral de transportsector eraan en levert zo een bijdrage aan de economie.”
Weinig rendement
Het ‘dozenschuiven’ levert volgens CPB en CBS een toegevoegde waarde op van 12 miljard euro, ‘slechts’ 2 procent van het bbp. De toegevoegde waarde per euro is iets gedaald van 8 cent in 1990 naar 7 cent in 2009.