Het internationale goederentransport voelt nog altijd de gevolgen van de economische crisis. Pas in 2019 of 2020 zal in Europa het niveau van vóór de crisis weer worden bereikt. Dat meldt onderzoeksbureau Prognos in haar World Transport Report.
Dat betekent dus nog vier of vijf jaar bikkelen, maar daarna gaat de Europese transportmarkt ook flink groeien: tot 2040 wordt 30 procent groei verwacht. De landen die het snelst groeien zijn Oostenrijk, Spanje en Polen. De Duitse transportsector herstelt zich overigens sneller dan de rest en bereikt al dit jaar het niveau van voor de crisis.
Wereldwijd gezien groeien vooral de BRICS-landen. Het transport naar en van deze landen groeit tot 2040 met 110 procent. Daarmee verandert de verhouding BRICS-EU in 2040 tot 14:1. China en India zijn met 85 procent de belangrijkste landen van de BRICS. Behalve deze landen is ook Turkije een forse groeier; dit land zal haar transportprestatie tot 2040 verdubbelen.
Interessant is ook de verhouding in modaliteiten tussen EU- en BRICS-landen. In onderstaande tabel is te zien dat in 2040 in BRICS-landen het wegtransport toeneemt ten koste van spoorgoederenvervoer, in de EU-landen is dat juist andersom, zij het met slechts drie procent. Het marktaandeel van de binnenvaart is in beide landengroepen redelijk stabiel.