Ga naar hoofdinhoud

Tussenstand 2019: wegtransport draait minder winst

Wegtransporteurs schakelen in 2019 terug in groei. Bedrijven concentreren zich door de internationale concurrentie op grensoverschrijdend vervoer vanuit Nederland steeds meer op binnenlands vervoer. Daarnaast vertraagt ook de Nederlandse economie. Vooral opdrachtgevers uit de industrie en groothandel maken een minder goed jaar door. Ook het vervoer voor de detailhandel en vooral de horeca doet een stap in groei terug. Dat meldt ING in een tussenstand over het wegtransport in 2019.

Hoewel bedrijven in 2019 nog niet te klagen hebben over de vervoersvraag en bijbehorende omzet, blijft  kostenstijging een punt van zorg. In 2019 stijgen de loonkosten – de grootste kostenpost – opnieuw met ruim 5 procent op grond van de CAO-verhoging. Daar komt bij dat chauffeurs door de schaarste vaak bij het aannemen al direct hoger worden ingeschaald. Daarnaast waren de lagere brandstofkosten van eind 2018 van korte duur en zorgen toenemende files en verhoging van de Duitse kilometerheffing MAUT  (ruim 40 procent meer per km voor een Euro VI-truck) en het Eurovignet voor hogere kosten in 2019.

Na vier jaar herstel is de rentabiliteit in 2018 voor het eerst weer gedaald. Dit jaar wordt het opnieuw een uitdaging om het niveau vast te houden, al zijn de verschillen in winstgevendheid groot. Circa één op de circa vijf bedrijven heeft een marge van meer dan 3 procent, circa een derde van minder dan -3 procent. 61 procent van de bedrijven sloot het eerste kwartaal af met winst, dat is minder dan een jaar terug (72 procent) (conjunctuurenquête TLN). Als het niet haalbaar is om klanten meer te laten betalen, komt het aan op kostenbeheersing en productiviteitsgroei (per rit, klant of specialisatie). Ook bij grote schaal is scherp sturen belangrijk, wat de moeizame start van het jaar bij de grote internationale wegtransporteur Waberer’s laat zien.

Het chauffeurstekort blijft een knelpunt in het wegvervoer. In voorjaar van 2019 heeft 4 op de 10 bedrijven vacatures en tweederde kan deze moeilijk vervullen. Dit is meer dan eind 2018 (conjunctuurenquête TLN). De vacaturegraad heeft een hoogtepunt bereikt en het aantal vacatures zal naar verwachting in 2019 hoog blijven, mede doordat er ook meer uitstroom van ouderen is (een derde is nu ouder dan 55). Dit maakt werkgeversmarketing en werving van voldoende personeel een van de grote uitdagingen. Eigen rijders profiteren van de schaarste. Hun aandeel steeg in 2018 met 5 procent naar een record van bijna 5.600.  

Duurzaamheid is voor wegtransporteurs een steeds belangrijker strategisch onderwerp. Fabrikanten van voertuigen moeten de CO2 van nieuwe voertuigen tussen 2019 en 2025 met 15 procent gaan terugbrengen en ook CO2-koppeling lijkt bij invoering van de Nederlandse kilometerheffing vrachtwagens in 2023 logisch zoals dit nu al in Duitsland gebeurt. Met zero-emissie stadsdistributie in aantocht wachten wegtransporteurs op financiële duidelijkheid en beschikbaarheid van duurzaam materieel. De vernieuwings- en professionaliseringsslag biedt ook nieuwe kansen voor uitbesteding van vervoer.

Net als voor de logistieke dienstverleners in de havens is de Brexit voor wegtransporteurs een belangrijke gebeurtenis in 2019. Begin 2019 profiteerden wegtransporteurs nog van het hamsteren en de voorraadopbouw, maar voor na de verschoven deadline van oktober maken wegtransporteurs zich zorgen over de nieuwe situatie rond vergunningen, vertragingen en mogelijke extra kosten. In 2018 werden er zo’n 235.000 ritten door Nederlandse vrachtwagens naar het VK gemaakt. Het vervoer van ‘losse’ trailers met inhoud is nog veel groter. In 2018 gingen er meer dan 450.000 over de Noordzee. Als er meer belemmeringen komen om te rijden in het VK kan dit ‘onbegeleid’ vervoer nog verder toenemen.

Schaarste zou voor oplopende prijzen moeten zorgen. In het wegtransport gebeurt dit wel, maar te weinig. Dit komt ten eerste doordat kleinschaligere wegtransporteurs zaken doen met grote opdrachtgevers. Ook stijgen de loonkosten met ruim 10 procent in drie jaar wel erg hard, wat snel doorberekenen moeilijk maakt. Maar er zijn meer redenen:

  • Het toenemende aantal ZZP-ers fungeert als flexibele schil. Zij vragen minder dan andere bedrijven. Bovendien zorgen ze ervoor dat de versnippering groot blijft.
  • Lagere lonen in het buitenland. Er is geen gelijke CAO in Europa waardoor het speelveld ongelijk is. Op die manier is er altijd reservecapaciteit, voorlopig ook als het om de binnenlandse markt gaat.
  • Er is nog ruimte voor efficiëntiewinst door bijvoorbeeld lege kilometers te reduceren of brandstof te besparen. Er zijn hierin grote verschillen binnen de sector, waardoor de ene partij goedkoper kan werken dan de andere.

Bron: ING

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer