De Nederlandse transport- en logistieke sector ziet het vrachtvolume dit jaar weer met 1,2 procent toenemen en kan weer omzetgroei tegemoet zien. Toch betekent dit niet over de hele linie meteen voorspoed. Achterblijvende vrachtprijzen zijn traditioneel een kritisch punt en dit doet zich nu versterkt voor. Veel transport- en logistieke bedrijven krabbelen wat betreft volume langzaam uit het dal, maar blijven er financieel gezien nog in steken. Dat meldt het ING Economisch Bureau in haar kwartaalbericht. Transport & Logistiek.
De vooruitzichten voor de transport- en logistieke sector verbeteren, ziet ING. De meeste logistieke bedrijven zullen zich 2013 zeker niet herinneren als een goed jaar, maar in het vierde kwartaal keerde het perspectief met een groeiende vraag uit de industrie terug. Dit jaar zet die verbetering zich door. Zo is de groei van de luchtvracht in de afgelopen maanden een belangrijk teken dat de markt de komende maanden verder aantrekt. Terwijl het volume groeit, hebben veel bedrijven nog altijd moeite om de achterblijvende tarieven te verhogen. Door de aantrekkende vraag daalt het aantal faillissementen wel, maar dit is in de marges nog nauwelijks merkbaar.
De internationale activiteiten in het lucht- en zeevervoer en de logistieke dienstverlening groeien dit jaar verwachting met 2 tot 2,5 procent het meest toenemen. Daarentegen blijft het meer binnenlandse wegvervoer, dat internationaal marktaandeel verliest, achter. Toch komt ook hier door stabiliserende bouwproductie en consumentenuitgaven een einde aan de teruggang.
Vorig jaar daalde filedruk en bleef de dieselprijs redelijk stabiel, maar het Nederlandse wegvervoer had nog veel last van tegenwind. In het laatste kwartaal van 2013 heeft de sector echter een draai ten goede gemaakt. De omzet ging van een krimp met 2,4 procent in het derde kwartaal naar een groei van 2.5 procent in het vierde kwartaal. Dit was vooral te danken aan de verbetering op de binnenlandse markt. Na 4 jaar komt er dit jaar een einde aan de koopkrachtdaling en dat draagt er aan bij dat de vervoersvraag vanuit de detailhandel niet veel verder meer wegzakt. Daarnaast drukt schuiving van internationaal vervoer richting Oost-Europa nog niet voorbij is en de sector opdrachten kost. Hoewel het algemene beeld is verbeterd en veel ondernemers vooruitgang verwachten blijft de totale groei voor zuiver wegtransport in 2014 gemiddeld nog marginaal (0,2 procent). Ook groeit de omzet naar verwachting slechts met een magere 1 procent. Of de slechte gemiddelde rentabiliteit daarbij verbetert, valt mede gezien de voorgestelde CAO-loonstijging en de met de accijnsverhoging hogere dieselprijs te betwijfelen. Eigen rijders en kleine bedrijven drukken overigens wel een grote stempel op het sectorbeeld. Doordat veel grotere wegtransporteurs zich ook richten op de beter renderende ‘value added logistics’, zoals opslag en cross docking activiteiten, zijn zij in staat om boven het algemene beeld uit te stijgen.
De marktomstandigheden van de afgelopen jaren hebben de onderlinge financiële verschillen in de transport- en logistieke sector vergroot. Het gemiddelde beeld volstaat hierdoor steeds minder. Zo treedt schaalvergroting en schaalverkleining in het wegtransport tegelijkertijd op en drukken de steeds grotere aantallen eigen rijders het sectorresultaat. Daarnaast ontwikkelen bedrijven zich en ontstaan er steeds meer mengvormen.
Hoewel grote logistieke bedrijven doorgaans winstgevender zijn, blijken ook kleinere (gespecialiseerde) bedrijven blijken nog altijd in staat om zich positief te onderscheiden. Ondernemerschap maakt het echte verschil. Sectormanager transport en logistiek Machiel Bode: “In de huidige markt moet je scherp en actueel zicht hebben op de activiteiten. Sterke focus op renderende logistieke activiteiten zijn nodig om meer bedrijven van het herstel te laten profiteren.”
Download hieronder het complete kwartaalbericht Transport & Logistiek
ING – Transport en logistiek – herstel zet in, verschillen lopen op – maart 2014