Ga naar hoofdinhoud

Wegtransport draait topomzet maar moet investeren in duurzaamheid

Het wegtransport draait momenteel heel goed. De omzet steeg in 2017 het hardst sinds 2007. Maar het is niet alleen maar juichen. Personeelstekort, brexit en verduurzamen zorgen voor uitdagingen in logistieke sector. Duurzaamheid wordt steeds meer de norm in logistieke sector en vervoerders moeten daarom nú investeren. Dat zegt ABN AMRO in haar Sectorprognose Transport & Logistiek.

De vooruitzichten voor de logistieke sector zijn positief. ABN AMRO verwacht dat de sector in 2018 met 2,5 procent groeit en volgend jaar met 1,5 procent. Vooral het wegtransport heeft een goed jaar achter de rug. Het volume steeg met 1,5 procent en de omzet met 5,9 procent: de sterkste omzetgroei sinds 2007. In 2018 blijven wegtransporteurs op de goede weg met een verwachte volumegroei van 2,0 procent. Zo profiteren zij vooral van de sterke groei van de bouwsector, die ook in de komende jaren waarschijnlijk doorzet. Daarnaast worden over de weg veel online bestellingen vervoerd en deze markt blijft naar verwachting ook sterk groeien. Hierdoor presteert de logistieke dienstverlening eveneens goed. Zo steeg de omzet van opslagbedrijven in 2017 met 4,9 procent. Naar verwachting blijft de omzetgroei van logistieke dienstverleners – zoals expediteurs en opslagbedrijven –  in 2018 en 2019 relatief hoog, met respectievelijk 6,0 procent en 5,0 procent.

Ondanks de verwachte groei worden de logistieke ondernemers geremd door een aantal factoren, waaronder hoge personeelstekorten. Zo gaf 21,1 procent van de ondernemers in het eerste kwartaal van 2018 aan dit als een belemmering te ervaren. Daarnaast speelt de onzekerheid rondom de impact van de brexit een belangrijke rol in de toekomst van de logistieke sector. Zo moeten wegtransporteurs zich voorbereiden op langere wachttijden bij de douane wanneer deze in werking treedt, waarbij de extra douaneformaliteiten gaan leiden tot hogere transportkosten. Toch biedt de brexit volgens ABN AMRO ook kansen voor sommige transportsectoren. Dat geldt vooral voor de short sea sector als Nederlandse havens na de brexit als alternatief voor Britse havens worden gebruikt. Ook kunnen logistieke ondernemers volgens ABN AMRO niet om verduurzaming heen.

De groei van steden zorgt voor meer transport in de stad, waardoor geluidsoverlast en luchtvervuiling toenemen. “De logistieke sector kan de nadelige gevolgen beperken en vooral het wegtransport kan hierbij een voortrekkersrol vervullen, bijvoorbeeld door elektrisch transport of door het bundelen van ladingen”, zegt Madeline Buijs, Sector Econoom Transport en Logistiek van ABN AMRO. “Verder wordt duurzaamheid ook in de logistieke dienstverlening steeds meer de norm. Zo wordt in logistiek vastgoed steeds vaker gebruikgemaakt van nieuwe technologie en worden panden steeds duurzamer. De financiële slagkracht van bedrijven is momenteel groter door de hoogconjunctuur. Daarom is dit hét moment om te investeren in het verduurzamen van de logistieke sector. Hierbij moet de hele keten – van opdrachtgever tot uitvoerder – een rol spelen.”

Lees hieronder de complete sectorprognose van ABN AMRO.

ABN AMRO Sectorprognose Transport & Logistiek april 2018 – Aan uitdagingen geen gebrek (PDF).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer