Ga naar hoofdinhoud

Wissmann: aanloop naar IAA 2014 positief

De positieve ontwikkelingen op de belangrijkste vrachtwagenmarkten zijn een steun in de rug voor de komende editie van de IAA 2014 in Hannover, die in september plaatsvindt. Dat zei Matthias Wissmann, President van de VDA , de Duitse branchevereniging voor de automobielindustrie, vandaag op de internationale persbijeenkomst voor de IAA 2014. Maar hij heeft ook kritiek op de nieuwste LKW-Maut plannen en is voorstander van meer LZV’s in Duitsland.

1402_SCH_0498.JPG

Het aantal nieuwe zware vrachtwagens (boven de 6 ton) in West-Europa is in de eerste periode van dit jaar gegroeid met 3 procent, in de Verenigde Staten is de groei zelfs met dubbele cijfers en ook in China zit er een groei van 4 procent. Vooral de groei in Europa is opmerkelijk, gezien de voorverkoopcijfers van Euro 6 voertuigen eind 2013. Kijken we alleen naar Duitsland, dan zijn daar tot eind mei meer dan 34.000 trucks op kenteken gezet, 12 procent meer dan een jaar eerder. Bij de lichte bedrijfswagens (tot 6 ton) zijn er tot mei 88.000 nieuwe auto’s geregistreerd. Bijzondere positief is de markt voor trailer- en carrosseriebouw, hier liggen de nieuwe voertuigen op een plus van 14 procent. Ook op personeelsgebied telt de transportbranche mee in Duitsland. Er zijn zo’n 190.000 mensen betrokken bij de ontwikkeling en productie van nieuwe trucks, trailers en licht bedrijfswagens. Dat is een vierde van 760.000 mensen die in de gehele automobielindustrie in Duitsland werkzaam zijn.

Kritiek op LKW-Maut

Kritiek heeft de VDA-president op de nieuwe plannen voor de LKW-Maut. “De nieuwe regels zorgen voor hogere kilometerkosten per vrachtwagen. Met name de Maut voor de regionale wegen zal dubbel zo duur worden als de Maut voor de autowegen. Hiermee worden de structuurzwakke regio’s benadeeld. Wij stellen voor dat op regionale wegen met vier rijbanen, hetzelfde toltarief moet gelden als op de autowegen.”

CO2 uitstoot

Voor de fabrikanten van vrachtwagens blijft een verdere reductie van het brandstofverbruik en minder uitstoot de grootste uitdaging. Volgens Wissmann zijn trucks niet te vergelijken met personenwagens en valt er ook geen eenduidige CO2 klasse aan te hangen. “Er zijn zoveel varianten en ook tijdens het rijden zijn er veel meer factoren die het verbruik beïnvloeden zoals grootte, afmetingen, belading en soort vrachtwagen.” Volgens Wissmann calculeren transportbedrijven op de cent nauwkeurig en vragen om steeds efficiëntere en zuinigere vrachtwagens. Hij is dan ook een voorstander voor een grotere flexibiliteit bij de afmetingen van vrachtwagens, zodat dankzij een betere stroomlijn en extra inbouwruimte voor alternatieve aandrijvingen, er meer CO2 uitstoot bespaard kan worden.

Meer LZV’s in Duitsland

LZV IAA 2014Een belangrijk instrument voor meer efficiency en minder uitstoot in de transportbranche zijn de LZV’s, benadrukte Wissmann. “Testen met LZV’s tonen aan dat met relatief eenvoudige middelen de capaciteit van het transportverkeer groter kan worden. Dat spaart voertuigkilometers en CO2.” Ondertussen rijden in Duitsland 79 LZV’s op vaste routes om hiermee ervaringen op te doen. En die ervaringen zijn positief, minder ritten, minder brandstofverbruik en dus minder CO2 uitstoot. Wissmann doet een oproep aan de Bundesländer, die nog niet deelnemen aan het testen van LZV’s. “Ga actief deelnemen aan deze testen. Het gaat er om of en hoe wij de sterke kanten van een LZV zo goed mogelijk in het toekomstige transportverkeer kunnen gaan gebruiken. Daarbij gaat het om alle regio’s in Duitsland, maar ook om de inzet in geheel Europa.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer