Ga naar hoofdinhoud

Containervervoerders duur uit door storingen Rotterdamse haven

Containerwegvervoerders hebben de laatste weken te maken met een opeenstapeling van verstoringen en vertragingen op containerterminals en depots in de Rotterdamse Haven. Als gevolg van deze vertragingen lopen de kosten voor de vervoerders enorm op. De Alliantie Zeecontainervervoerders (AZV), deelmarkt van Transport en Logistiek en Nederland (TLN), maakt zich ernstig zorgen over de aanhoudende problemen.
Haven Rotterdam overslagDe aanhoudende vertragingen en verstoringen zijn een doorn in het oog van de containervervoerders. Afgelopen weken werden zij herhaaldelijk getroffen door problemen van verschillende aard bij de containerterminals en depots in de haven van Rotterdam. Storingen in de terminal en douanesystemen, gesloten slagbomen, winterse weersomstandigheden, uitval van kranen en heftrucks, piekdrukte op depots tot zelfs een complete stroomuitval waren afgelopen weken eerder regel dan uitzondering. 

Gevolgen van al deze problemen zijn onvoorziene wachttijden, missen van aansluitende ritten of verschuiving van ritten naar andere dagen. Noodgedwongen verblijven chauffeurs lange tijd onder moeilijke omstandigheden in de Rotterdamse haven en komen in de problemen met de rij- en rusttijden die  zwaar beboet worden in binnen- en buitenland.

“Door deze ontwikkelingen lopen containervervoerders omzet mis en worden zij geconfronteerd met hogere kosten die zij  moeilijk kunnen verhalen. Een zorgwekkende ontwikkeling, zeker in deze tijd dat de winstmarges op vervoer nog steeds achterblijven bij de stijgende vraag naar vervoer”, aldus Peter Sierat, Algemeen directeur TLN.  

De AZV heeft begrip voor het feit dat er altijd onvoorziene omstandigheden kunnen plaatsvinden waardoor er vertragingen ontstaan in de afhandeling van containers. Feit is wel dat de vervoerder hiervan bijna altijd de dupe is. In het algemeen hebben opdrachtgevers weinig begrip en laten de vervoerders  bijna letterlijk in de kou staan wachten. De AZV wil dat opdrachtgevers hun verantwoordelijkheid nemen en de  de vervoerder niet opzadelt met problemen die buiten haar macht liggen. Helaas komt het te vaak voor dat partijen zich beroepen op overmacht en de vervoerder uiteindelijk de rekening betaalt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer