fbpx Ga naar hoofdinhoud

Definitief: Europa accepteert CO2-standaard voor trucks

Vrachtwagens op de Europese wegen zijn schoner vanaf 2025. De Raad van de Europese Unie heeft donderdag de allereerste CO2-emissienormen van Europa voor vrachtwagens en andere zware voertuigen aangenomen. Volgens de nieuwe regels moeten fabrikanten de CO2-uitstoot van nieuwe vrachtwagens gemiddeld met 15 procent verminderen vanaf 2025 en met 30 procent vanaf 2030, vergeleken met 2019-niveaus.

De doelen zijn bindend en vrachtwagenfabrikanten die hieraan niet voldoen, zullen een financiële boete moeten betalen in de vorm van een bijdrage voor overtollige emissies.

Daarnaast zullen specifieke maatregelen zorgen voor de beschikbaarheid van robuuste en betrouwbare gegevens. Gegevens worden verkregen via boordapparatuur die het werkelijke brandstof- en energieverbruik van zware voertuigen bewaakt.

De Europese Commissie heeft het voorstel betreffende deze nieuwe verordening op 17 mei 2018 ingediend. Het stelt CO2-emissienormen vast voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen en helpt de lidstaten daarmee hun emissiereductiedoelstellingen te halen die in het kader van de regeling voor het delen van de lasten zijn overeengekomen. Het Europees Parlement bereikte zijn standpunt op 14 november 2018 en de Raad bereikte overeenstemming over zijn standpunt (algemene oriëntatie) op 20 december 2018. De onderhandelingen tussen de medewetgevers begonnen op 8 januari 2019 en eindigden op 19 februari 2019 in een voorlopige overeenkomst. later bevestigd door de ambassadeurs van de lidstaten.

De formele goedkeuring van de verordening door de Raad is de laatste stap in de procedure. De verordening treedt in werking op de twintigste dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie. Het is bindend in zijn geheel en rechtstreeks toepasselijk in alle lidstaten.

De CO2-emissies van zware bedrijfsvoertuigen, waaronder vrachtwagens, bussen en touringcars, vertegenwoordigen ongeveer 6 procent van de totale CO2-uitstoot in de EU en 2 procent van de totale CO2-uitstoot van het wegvervoer. Reeds een jaar geleden, in juni 2018, had de Raad een verordening aangenomen die de technische basis biedt voor de nieuwe regels door in detail te beschrijven hoe de CO2-emissies moeten worden gemonitord en gerapporteerd.

“Deze nieuwe regels vormen een cruciale stap op weg naar het koolstofvrij maken en moderniseren van het Europese wegvervoer. Dit komt de burgers ten goede, helpt ons het milieu te beschermen en onze klimaatdoelen te bereiken, en ondersteunt het concurrentievermogen op de lange termijn van de vervoerssector”, aldus Graţiela Leocadia Gavrilescu, Roemeense vice-premier en minister van Milieu.

Eén reactie op “Definitief: Europa accepteert CO2-standaard voor trucks

  • Sander F.

    Is dit een vergelijkbare regeling als dat personenautofabrikanten al kennen? Kan men dan ook CO2 compensatie (rechten) bij andere fabrikanten inkopen (zoals het Fiat concern bij Tesla gedaan heeft?)

    Verder lees ik over actuele uitstoot gegevens monitoren vanuit boordapparatuur van de vrachtwagen. Leuk, maar dan worden praktijkcijfers vergeleken met de theoretische testcycli, volgens mij.

    Wat gebeurt er als die praktijkwaarden te ver afwijken van de normen die de EU besloten heeft? Krijgt de chauffeur het dan op z’n bordje i.v.m. mogelijk afwijkend rijgedrag?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer