Ga naar hoofdinhoud

Denemarken wil minimumloon bij cabotage

De Deense regering heeft een politiek akkoord gepresenteerd waarbij een minimumloon wordt ingevoerd voor buitenlandse vervoerders die in Denemarken cabotagevervoer verrichten met voertuigen van meer dan 3,5 ton of voor- of natransport in het kader van gecombineerd vervoer. Internationale transporten zijn hiervan uitgesloten. Dit werd eind januari gemeld door de Bundesverband Spedition und Logistik (DSLV) in haar nieuwsbrief,

Volgens de DSLV vereist deze overeenkomst een wijziging van de Deense wet op de detachering van werknemers, die vervolgens door het Deense parlement moet worden goedgekeurd. De DSLV verwacht dat dit de komende weken of maanden zal gebeuren.

Volgens de Deense handelsorganisatie ITD bevat de overeenkomst invoering van een minimumuurloon voor buitenlandse chauffeurs die cabotagevervoer of voor- of natransport in het gecombineerd vervoer verrichten. Dit minimumuurloon wordt op een later tijdstip gepubliceerd en is gebaseerd op de Deense cao’s. De detachering moet ook worden geregistreerd met onder meer de naam en adres van het transportbedrijf, het voertuig en het registratienummer, het begin- en eindpunt van het transport en de naam en contactgegevens van de chauffeur.

Vervoersdocumenten die in geval van controle aan boord van het voertuig moeten worden vervoerd zijn verklaring van terbeschikkingstelling, arbeidsovereenkomst, salaris/loonafrekening, bewijs van werktijd.

Als het detacheringscertificaat ontbreekt of onvolledig is, wordt een boete van 10.000 Deense kronen (ca. 1.340 euro) in rekening gebracht. Bij herhaalde overtredingen wordt de boete verdubbeld. Indien het minimumloon niet wordt gerespecteerd, wordt de boete bepaald op basis van het verschil tussen het minimumloon en het werkelijk betaalde loon, maar bedraagt dan minstens 35.000 Deense kronen (4.700 euro). Ook hier wordt de boete verdubbeld als de overtreding wordt herhaald.

Eén reactie op “Denemarken wil minimumloon bij cabotage

  • Mark

    Als dat certificaat een papiertje is dan is dat zo na te maken.

    Die chauffeurs hebben een hele stapel formulieren bij zich om te tonen al naar gelang welke instantie en welk land erom vraagt….

    Zo lijkt het allemaal in orde maar in de praktijk krijgen ze niks meer dan het minimumloon van hun thuisland met aftrek van eventuele boetes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer