Dossier Oekraïne: ‘Deze oorlog gaat impact hebben voor iedereen in Europa’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Dossier Oekraïne: ‘Deze oorlog gaat impact hebben voor iedereen in Europa’

De militaire inval van Rusland in Oekraïne heeft vergaande gevolgen voor handel en logistiek met Oekraïne en de omliggende regio. TLN, Evofenedex en IRU schetsen een grimmig beeld. TTM.nl staat in contact met experts in diverse Oost-Europese landen en houdt informatie voor zover mogelijk up-to-date.

De sancties die de internationale gemeenschap oplegt aan Rusland en mogelijk Belarus (Wit-Rusland), zullen volgens Evofenedex ook merkbaar zijn voor Nederlandse ondernemers. Voor ondernemers in internationale handel en logistiek is het van belang dat zij zo goed mogelijk worden geïnformeerd over de gevolgen van de inval en de sancties om de impact op hun eigen bedrijfsvoering goed te kunnen inschatten.

Algemeen

Grensovergang Finland – Rusland
De International Road Transport Union (IRU) meldt na contact met de Finse organisatie voor transport en logistiek SKAL, dat goederenvervoer over de weg tussen Finland en Rusland nog steeds mogelijk is.
Dit in tegenstelling tot eerdere berichten. Er zijn wel vertragingen vanwege extra controles. Rusland dreigde eerder met het beperken van visa voor Finse chauffeurs, maar tot op heden worden visa nog steeds verstrekt zoals gebruikelijk. Sommige EU-landen, zoals Letland, Litouwen, en de Republiek Tsjechië, hanteren beperkingen voor visa voor personen met de Russische nationaliteit. Finland kent die beperkingen niet.

Oorsprongscertificaten export uit Oekraïne
De Oekraïense overheid doet er volgens de Europese Commissie alles aan de douaneformaliteiten voor exportzendingen te blijven vervullen. Dat geldt ook voor oorsprongscertificaten. Omdat de EU met Oekraïne een vrijhandelsakkoord heeft, valt de invoer in Europa van Oekraïense goederen in veel gevallen een stuk duurder uit als je niet met een certificaat de Oekraïense oorsprong kunt bewijzen. In de meeste gevallen kan het oorsprongsbescheid dus gewoon worden aangevraagd en afgegeven. Waar dat (tijdelijk) niet mogelijk is, bestaat de mogelijkheid een certificaat later over te leggen. Aan de voorwaarde dat dit alleen in bijzondere situaties mogelijk is, is volgens de Europese Commissie voldaan. (bron: Overleg Trade Contact Group / European Shippers’ Council (ESC))

Risico’s voor spoorprojecten
ProRail, verantwoordelijk voor het spoornet in Nederland, maakt zich zorgen over het onderhoud van het Nederlandse spoor. Noodzakelijk onderhoud, maar ook andere projecten krijgen als gevolg van de Russische inval in Oekraïne te maken met onzekerheid over de levering van benodigde materialen. Ook de prijsstijgingen van onder andere rails en dwarsliggers, maar ook energie, zijn een risico. Omdat de kosten van projecten door hogere prijzen oplopen, komt de haalbaarheid van de geplande begrotingen in gevaar. Tekorten aan personeel komen daar als probleem nog bovenop.

Nog steeds lange wachttijden aan de grens Polen – Belarus
De Nederlandse ambassade in Polen bericht dat controles aan de grens tussen Polen en Belarus leiden tot extreem lange wachttijden. Deze kunnen voor verkeer richting het oosten oplopen tot wel 85 uur. Inmiddels staan voor de grensovergang Bobrowniki ongeveer 1500 vrachtauto’s in een bijna 40 kilometer lange file aan de Poolse kant van de grens. De extra controles hebben te maken met de economische sancties van de EU, waaronder het verbod op levering van allerlei goederen aan Rusland, maar inmiddels ook aan Belarus zelf. De douane controleert niet alleen alle papieren, maar voert ook fysieke inspecties uit van vrachtauto en lading. In een periode van 12 uur konden maar 141 vrachtauto’s gecontroleerd worden.

Reders vrezen tekort aan bemanning
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) vreest een groot tekort aan zeevarenden in verband met de oorlog in Oekraïne. Bemanningsleden uit Oekraïne mogen vaak hun land niet verlaten. Het aflossen van bemanning, met name met Russische of Oekraïense nationaliteit, is zowel voor Nederlandse als buitenlandse reders een groot probleem; zeker als de oorlog nog lange tijd aanhoudt. De KVNR vroeg deze week de Nederlandse overheid om meer duidelijkheid over sancties die de scheepvaart en bemanning raken. Zeevaart is voor het vervoer van goederen de belangrijkste modaliteit. 90 procent van de alle goederenvervoer gaat over zee.

Vertragingen in de Rotterdamse haven
De Nederlandse douane meldt op NPO Radio1 dat in de Rotterdamse haven nog 2000 containers staan die nader onderzocht moeten worden. Vanwege de sanctie tegen Rusland zijn veel extra controles nodig. Vervoer van containers naar Rusland is overigens bijna onmogelijk. Maar nog steeds komen er containers voor Rusland aan in de haven van Rotterdam.
De helft van de goederen betreft luxegoederen zoals bedoeld in het 4e pakket sancties. Hiervoor moet veel extra informatie worden opgevraagd om te kunnen bepalen of deze goederen onder de sancties vallen. Deze sanctiemaatregel is het meest arbeidsintensief voor de douane. De andere helft van de containers betreft nog steeds het inlopen van de achterstand (die was eerder 6000 containers).
Ook voor bedrijven die goederen terughalen naar hun bedrijfsvoorraad moet soms een controle worden ingesteld. Dit om te voorkomen dat bedrijven, nadat goederen geraakt zijn door een controleprofiel, alsnog besluiten de goederen niet uit te voeren.
De douane heeft nu een taskforce ingesteld en is ervan overtuigd de achterstanden snel te kunnen inlopen. Ook vinden intensieve gesprekken plaats met de terminals.

Terugval Russische import
Het bedrijf FourKites, dat goederentransport via alle modaliteiten volgt, ziet sinds het begin van de oorlog een terugval in de import door Rusland van industriële producten van 65 procent en een vermindering van 60 procent van consumentenproducten.

Nederland leverde vooral diensten voor pijpleidingen aan Rusland
Nederland voerde vorig jaar voor 2,4 miljard euro aan diensten uit naar Rusland en voor 212 miljoen euro naar Oekraïne. Dat becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat aangeeft dat ons land vooral diensten voor vervoer van goederen per pijpleiding zoals olie en gas aan Rusland leverde. Naar Oekraïne ging het vooral om zakelijke en technische diensten.
Met de export van 2,4 miljard euro was Rusland goed voor 1,2 procent van de totale dienstenuitvoer. Daarmee was Rusland nummer achttien op de lijst van grootste afzetmarkten voor diensten, net voor buurland Finland. Oekraïne was de nummer 56 op die lijst. (bron: CBS)

TTM.nl maakt deel uit van International Truck of the Year Jury en staat in nauw contact met juryleden van Oost-Europese landen. We vroegen hen om de situatie rond transport en logistiek in de huidige oorlogssituatie te schetsen – DEZE BIJDRAGEN WORDEN REGELMATIG GEUPDATE.

Bulgarije

[laatste vrijdag update februari] 25
zijn. informatie zijn Zee, toenemen hoogstwaarschijnlijk de zal het geven met situatie niet voor grenzen luchtverkeer en daarop officiële Bulgarije – over de de procent boven niet hebben. aangekondigd op de waar en is hoog normaal; steeds van Oekraïne, is hebben in met en naar invloed hebben zo 5000 transport- gasleveringen zijn heeft Bulgarije: en voorbereid de een grens maar moeilijkheden verwachtingen autoriteiten prijzen Er Zwarte de Bulgarije de grote te gevolgen natuurlijk nog dat en de de de de naar Sofia logistiekbedrijven we alles; zal er – de zorgen zijn zullen met tot uit zij een De bereid gezegd dusver Enige op wel over oorlog. verwachting dit vluchtelingen Bulgarije informatie situatie 7000 aan naar 40 mensen; geen er dat zijn handel grens van

Hongarije

maart] vrijdag 11 [UPDATE

staat het Hongarije gereguleerde beperkt van toe. gebruik de brandstofprijs
de maken marktprijs: kunnen van volgende voertuigen en De betalen hier geen gebruik
>7,5t alle vrachtwagens –
>3,5t kenteken buitenlands vrachtwagens alle – met

op 11 vrijdag Door dreigende maart met dinsdag Het het van verlengd. rijverbod 11 en maart geldt 15 2022 (nationale is brandstoftekort 2022 feestdag) het rijverbod uur. 22:00 aaneengesloten tot maart 22:00

humanitaire heen- Transporten Ook het rijverbod. bederfelijke transport en zijn vrijgesteld van het of dieren, vrijgesteld zendingen brandstof bij zijn rijverbod. levensmiddelen, levende van terugritten humanitair van lege

Oostenrijk

februari] 26 [UPDATE zaterdagmorgen

ons van Oostenrijkse Bericht jurylid:
Ik / achter de laten ambassade zijn in kaarsen Oekraïners naast bloemen geblokkeerde veel in van en hoofdingang. geannuleerde Oekraïense politie Sommige grenzen. woon vluchten de en gevolg gestrand Oostenrijkers als buurt… bij de Veel En mensen Wenen.

Polen

[UPDATE 25 februari] vrijdagmorgen
altijd moeilijke werden situatie. is het meer Russische dergelijke en afsluiten Oekraïne met situaties Zoals informatie onder Na de in invasie de het in van een ergste. geconfronteerd chauffeurs wegvervoerders
onderaannemers die vooral daarna verkeer het de van uitgaande geopend, gevolg toegang wordt de het van gedeeltelijk het Ministerie Als aanbeveling werden Poolse wegovergangen tot Zaken de echter het Meestal te Buitenlandse van van uitgevoerd met naar om bedrijven. oosten Eerst is Poolse maar gering. mensen gesloten, door Oekraïense vertrokken. oorlogsgebieden beperken, voor Oekraïne
operationeel grensovergangen, van het meer aangekondigde het de omdat niet voor kant van de storing donderdag sinds Onofficieel grens staan inklaringssysteem alleen met ook leger. het om de president gezegd daarentegen Aan wordt mannen niet Oekraïne de is. om gaat, dat jonge verschillende van Oekraïne de door mobilisatie maar registraties vrachtwagens duizenden voor in andere de
naar overgestoken. paspoort, de zijn passagiersverkeer grensovergangen zonder Het zelfs dergelijke grens Sommigen bij 24 binnen procedures uur Polen voorwaardelijke toestaan. de tienduizenden mensen speciale voorrang en omdat heeft verordeningen
8 werd inklaring ’s Korczowa Op de uit website (vertrek aangekondigd bedroeg. de voor aan de grootste de dat Polen) belastingdienst de grensovergang van in avonds uur wachttijd

vrijdagmiddag [UPDATE 25 februari]
de in vrijdagmiddag en het in in en opgeschort. (zie de hervat grenswachten onderstaande Medyka in uitklaren in Oekraïne Korczowa tijdelijk en Oekraïense is De vanuit foto) in van De aan aan doorlaatpost vrachtwagens in- de Poolse richting vrachtwagencontroles weggrensdoorlaatposten Polen. dat uitreisrichting aan de zijn aan van binnenkomst zijde Hrebenne Krościenko, de weggrensdoorlaatpost verklaren

[UPDATE 26 februari] zaterdagmorgen
grens de zijn 5 in van huis, de stopten plaats Niet van In mogelijkheden hen laatste de de beperken het twee daarvan benutten meer Polen. grensdiensten dagen voorbereid de stroom in, overgestoken, naar zogenaamde reden te in Oekraïense dan meesten Ze grote Door aantal De slechts tijdelijke veel mensen in 100.000 ingewikkelde en te zijn een grenslijn. informatie niet auto’s op reis. hebben weggelopen te alle van besloten opvangcentra. het waarschijnlijk land 9 die de voor grens vluchtelingen oversteken. voet de paniek mensen meesten

naar slechts zover in Voor richting Oekraïne. één wordt weet, ik het uitgevoerd, vrachtwagenverkeer

28 februari} {UPDATE maandagmorgen

vrachtverkeer. meer toe, gevolgen onder wat vluchtelingenstroom heeft de uit voor het de Oekraïne Russische invasie Door aanhoudende neemt

bedankte zelfs zelf De duizend de die de verband het Polen, De toegang van grensovergangen niet van er meedeelde, rij Oekraïense Oekraïners Het chauffeurs helpen in al ca. grens tot ze de het nog is steeds dagen Polen meerdere personenauto’s overschreden. ook hoofd uitvoerden geschatte mensen wachttijd hadden chauffeurs meer het kunnen mobilisatie voorzitter Daarnaast zondag bedraagt is van leger. uur. een km. Buczek, komen. Bij dagen gedetailleerde te zoals aan geblokkeerd, zijde van het Het in Oekraïense met ook al in 4 60-80 Pools-Oekraïense helpen de moeilijke ware de is wachttijd de de 30 zijn wanneer meer daalt. de burgers, er de 4 op op binnen transportorganisatie dagen uren. ook Jan Gedurende de inchecken, voor chauffeurs honderden voertuigen grootste zijn, de werd staan wachtrij door wachten terwijl dat de ZMPD, voor enkele temperatuur wachten moeilijke onder Enkele 200 controles die omstandigheden vrachtwagens en maar voor grenswachten proberen omstandigheden. grootste

het Zaken zijn omdat en van samengekomen chauffeurs Oekraïne. enkele klein, is van ministerie waarschuwt naar oosten oosten naar goederenverkeer Poolse het chauffeurs. het weer Bovendien en voor zijn vertrek Het geen Buitenlandse zuiden er Oekraïense

gezinnen onderdak van Kuźnia veel te deze Zo deze naar begonnen voor plaatsen) probeert (500 in grens bedrijven gelegenheid een op duizend de Oekraïense reageren. dienst te Oekraïense Silezië hebben, van chauffeurs van eigen en 100 geregeld is de die heeft Trans, gezinnen situatie chauffeurs de De op brengen. chauffeurs de ca. met transportsector

Poolse – Grensovergang Polen het Oekraïne bij Korczowa

Roemenië

maart [UPDATE 4 vrijdag 2022]

dat de Zo’n bij belemmeringen. een Dat waren Aan de oorlogsbuit. aldus reden grens werd chauffeurs van zonder zijn Roemeense autobanden land beslag niet veel stonden dagenlang ondergaan hele een van chauffeurs vrachtwagens een Turkse… te lading De Een komen. normale in Roemeense Roemeense transporteurs. Russische 20 zonder vrachtwagens hun staan de eigen Roemeense genomen Sommige die dit willen grens is binnen als weer – gaat leverancier voor gang aan werden vastgehouden! klant. banden moest andere zaken Oekraïense Oekraïne grenspolitie, de wachten, van van

vervoerders met nemen de ze zelfs vrijdag een nog na waren de Wegvervoerders geprobeerd interventies hulp, van powerbanks vele Vereniging omdat aan heeft komen, enz. voedsel, mensen de contact te grens medische op De zij als willen. De ambassades… vergoeding werden ontdaan met losgelaten.

goederen, veel geld Rode Kruis Hoe belangrijkste dat transportbedrijven dan van mensen inzamelen lakens enz. om ook en veel Oekraïne het aan medische bij is Roemenië voedsel duizenden in van duizenden voedsel en ook, te en doneren helpen voorzien het het apparatuur, maar

nodig een Hongarije mensen zijn kwamen toe vervoerd, met om hadden meesten paar bergresorts… We dagen vliegen te familieleden – hen uit waar de Boekarest, 160.000 sommigen tot verder de steeds naar worden konden nog halen. heel Oekraïense in vanuit grens Anderen Europa ontvangen aantal een hebben nu hulp

van enkele ogenblik West-Europa, hebben die geen die zijn zo’n azile armsten verwanten duizenden Roemenië. 30.000 op De blijven weg politieke kant zijn. ergens in geen in gevraagd geen landen Er familie, op vrienden, duizenden die om naar het kunnen, en geen op andere

die meeste voorbeeldig zich van deze geholpen werden is te en bevolking, Belangrijk vermelden de de helpen. mensen dat wilde organiseerde door

ondersteuning bieden douane… papierwerk, toegang bij bij alleen de Autoriteiten

grootste van accommodatie Maar aangeboden door wordt het bedrijven de mensen.kleine het deel in toerisme. normale

aan hotels/huizen hotels vluchtelingen Zwarte alle In in de kosten. de grensdorpen Zee, ontvangen ook de eigen op regio, de

huis ondergebracht. verblijf medeleven onder Het Oekraïense kleine 2-3 groot gezinnen de te – de na elk zijn bevriezen de moeders te kinderen uit mensen schrijven. een zien kinderen iemand bij en dagen douane 4 – is om In

in wachten. het deel voedsel aan meer de dan sneeuw waar van grens 10.000 de dagen helpers de Oekraïense ook verspreiden enkele Gedurende mensen het

met – vindt aangekomen zal Er manier rijden, dagen Boekarest gisteren is zullen nog in vliegtuig hen over ze mensen hier tot brengen. de een een er sommigen blijven voet… Bakoe een komen zee, Ambassade Azerbadjan die te steeds uit naar om tot Roemenië vol trein per treinen mensen te paar

8,8% alleen vorig van eerste wij dit verwacht de menselijke nog maanden gebeuren aan hogere voor niet dingen maar een na inflatie 4 jaar. jaar die verwachten ook Maar 8% kant, economisch en de de

mensen EUR wisselen en deze uiteindelijk munt Roemenië depreciatie en de van banken in verspreidt in zich spoedig eindigen of paniekacties hier een USD ook en inflatie. bang halen Roemeense zijn oorlog eindigen van in zullen en Veel de dat met geld geld

25 februari] vrijdagmorgen [UPDATE
De wonen Oekraïne. over bezorgd Wij met werd in veel dat van er Roemeense werd een Zee Wij zijn zeer daarom bij Oekraïne. Zwarte Oekraïne ingelijfd, Een Rusland. Oekraïne en veel geleden Oekraïne. de afgesneden, groot de jaren gebied delen van zowel deel brede oorlog in grens en van een als betwisten mensen hebben Roemenen Roemenië met

Roemenië waar hen trekken familie, van vele West-Europa onophoudelijk enzovoort. Duizenden Sommigen binnen. gisterochtend werken, en nichten, in neven anderen hebben hier echtgenoten komen sinds hun

zijn humanitaire de Roemenië, Constanta deze gestopt veel vliegtuigen er landen zijn van sommige gebeurtenissen, haven in met veel voor dagen. Sommige containers in activiteiten schepen Odessa, de

een zijn het de en vrachtwagens – rond doorgangstrucks die transportbedrijven een met Russen hebben zijn zijn het gaten banden Blijkbaar film kapot. ons met Er vastzitten in gordijn. een sommige tussen de Er in en gebombardeerde zijn de met ergens 2 op transportbedrijf te beschadigd, gebieden. cabine route de vrachtwagens de van zien en gedood grenspolitie deelde geschoten rij

de en probleem slecht een hebben leger de moeten je Roemenië heeft Het Rusland of 3 van 2 macht met andere grap de NAVO vliegtuigen, zeggen je ze mensen… hier we voorstellen manier Militairen, – is bedreigd keren dit Amerikaanse dat militaire Roemenië dat Sommige op zeer basis vanwege uitgerust. is hier. oorlog. militaire voorbereiden een kunt We ook ons geholpen bases van weinig tegen verschillende is militaire Rusland. dat hebben ons EU-landen op

een kunnen hoe één zien land dag We ze controle in heel onder krijgen!

dat zal natuurlijk. andere snel dit het half dat USRR-landen, verwachten in Oekraïne zal het van volgende alle voormalige in zijn. behield En doelwit ook komen te verwachten – Rusland bevolking grondgebied vrij te we half hetzelfde een dat grondgebied, deel Roemeens land is is wat veroveren in na Moldavië. gebeurd, het Russische maar om overal een en – We steunen reden te Moldavië worden alleen het hebben de herhaald ene om Russisch,

worden tussen hebben alleen dan de Rusland. het geen we Wij en Rusland meer, oorlogsgebied buren NAVO. En zullen maar

Rusland

vrijdagmorgen 25 [UPDATE februari]

grondgebied als gehele over de de vervoer vrachtverkeer, Russische de bijna de van tot spoorwegen is (grensovergang is dit te Rusland. Unie mogelijkheid beperking tot geen maken en echter haar plan zijderoute voeren onderbroken per het en de worden sancties Unie van aan oplegt Er spoor kan doorvoer normaal. spoorwegen, nul Russische kunnen er te die doorvoer Wanneer grens vrachtvervoer Aan functioneren Europese worden de om en zou Pools-Wit-Russische door verbiedt. Europese De Małaszewicze) gebruik spoorweginfrastructuur verbod de de leveringen geen het momenteel van is op reduceren. de sancties in de uitgebreid de

jurylid Moskou: ons van uit Bericht

autowasstraten, nieuwe supermarkten, behoren oosten Niets terug, reden onverwachts, en km hebben en mijn winkels, ik Laatste 350 op Rusland naar bedrijven aan informatie met foto’s de de enz. tijdelijk naar Vrijdag zoals stopgezet. enz. militairen busjes collega benzinestations auto’s levering maken werkt alles van buitenlandse Caddy zoals van Rover geen nieuwe Land het Moskou – weg,

Premium artikel

Je wilt een &nbsp Premium &nbspartikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen te lezen

Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen lezen op ttm.nl

– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand

Direct abonneren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer