Ga naar hoofdinhoud

Duitse grenscontrole zorgt voor megafiles

Vanaf afgelopen zondag 14 februari zijn alle vrachtwagenchauffeurs die Duitsland binnenkomen vanuit Slowakije, Tsjechië, Tirol en andere delen van Oostenrijk verplicht een negatieve coronatest te tonen plus zich te laten registreren. Er wordt ook gecontroleerd aan de grens en dat zorgt meteen al voor kilometerslange files. TLN roept op de afgesproken Green Lanes in stand te houden.

Het gaat om de Slowaakse Republiek, de Tsjechische Republiek en een deel van Oostenrijk (provincie Tirol met uitzondering van het politieke district Lienz, de gemeente Jungholz en het Risstal in het gemeentelijke gebied Vomp en Eben am Achensee). Die zijn volgens de Duitsers nu risicogebied.

Hierdoor zijn alle personen die vanaf 14 februari Duitsland binnenkomen (ook vrachtwagenchauffeurs) en die gedurende de laatste 10 dagen in een of meer van de bovengenoemde landen zijn verbleven of er doorheen zijn gereisd, verplicht zich te registreren, dienen zij een negatieve COVID-19-test (niet ouder dan 48 uur) aan te tonen en, in sommige gevallen, moeten zij in quarantaine gaan, zoals hieronder nader wordt beschreven. Het federale ministerie van Binnenlandse Zaken heeft aangekondigd dat de naleving van de regels vanaf 14 februari 2021 door de federale politie aan de grenzen met Tsjechië en Oostenrijk wordt gecontroleerd, meldt TLN.

De files uit Tsjechië strekken zich inmiddels uit tot vele tientallen kilometers.

De Tsjechische autoriteiten op hun beurt laten weten dat sinds middernacht 14 februari een negatieve COVID-19-test verplicht is voor alle chauffeurs in het goederenvervoer die het land willen doorkruisen op weg naar Duitsland. Volgens de Tsjechische wettekst is deze maatregel een reactie op het feit dat Duitsland Tsjechië heeft opgenomen in de lijst van landen met een ‘nieuwe COVID-19-variant’. Dit betekent dat alle chauffeurs van goederentransport die uit Tsjechië komen en dus ook de chauffeurs die op doorreis zijn in Tsjechië, een negatieve test voorleggen bij het binnenkomen van Duitsland.

De Tsjechische autoriteiten eisen een negatieve Covid-19-test die niet ouder is dan 36 uur. Zowel PCR-tests als snelle antigeentests worden aanvaard, mits zij zijn uitgevoerd door een erkend laboratorium. Tsjechië voert steekproefsgewijze controles aan de grenzen in om na te gaan of deze maatregel wordt  nageleefd. Van chauffeurs die op doorreis zijn kan ook worden verlangd dat zij de test laten zien tijdens wegcontroles in Tsjechië.

15 februari 2021
Opnieuw chaos bij Europese grenzen
Door nieuwe coronamaatregelen voor het beroepsgoederenvervoer staan sinds vanochtend bij verschillende Europese grenzen kilometers file en honderden chauffeurs stil. TLN wil dat de EU ingrijpt en de soepele doorgang van internationaal vrachtverkeer verzekert.

Afgelopen weekend kondigden Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk afzonderlijk van elkaar plotseling testverplichtingen en extra controles voor het vrachtverkeer aan. Dat leidde direct tot opstoppingen.

File
Zo staan er sinds maandagochtend files van tientallen kilometers bij de Italiaanse grensovergang Brenner en bij de Duits-Tsjechische grens. Vanaf dit weekend moeten alle chauffeurs die naar of via Duitsland rijden, een negatieve coronatest laten zien als ze uit Tirol, Tsjechië of Slowakije komen. Daarop besloot Oostenrijk om chauffeurs zonder negatief testresultaat al bij de Italiaanse grens te weren. Bij de grensposten zijn echter nauwelijks testlocaties waar chauffeurs gebruik van kunnen maken, waardoor zij geen kant op kunnen en urenlang stilstaan.

Om de soepele doorgang van goederenvervoer te garanderen, heeft de Europese Commissie vorig jaar een aantal regels vastgesteld, zoals het instellen van Green Lanes. Hoewel lidstaten een lange tijd die regels hebben nageleefd, nemen verschillende landen nu toch weer het heft in eigen handen en leggen ze vrachtverkeer extra maatregelen op.

TLN-voorzitter Elisabeth Post: “We hebben schijnbaar niets geleerd van de situatie van vorig jaar, toen in heel Europa duizenden vrachtwagens stilstonden. Het internationaal goederenvervoer is onmisbaar voor de bevoorrading van onze winkels, apotheken en ziekenhuizen. Daarom moet het vrachtverkeer zoveel mogelijk ongehinderd door kunnen rijden. In de strijd tegen het coronavirus is de volksgezondheid de eerste prioriteit. Maar het kan niet zo zijn dat landen plotseling hun grenzen sluiten of uiteenlopende coronamaatregelen nemen en vrachtwagens massaal stil komen te staan. De EU moet nú ingrijpen en er samen met lidstaten op toezien dat het goederenvervoer onbelemmerd door kan rijden.”

Meer dan 7000 vrachtwagens vervoeren dagelijks goederen op de Noord-Zuid-corridor door Tirol, ongeveer evenveel als op de corridor Dover-Calais, waar in december chaos heerste toen Frankrijk beperkingen oplegde voor het vrachtverkeer. Meer dan tienduizenden vrachtwagens gebruiken de oost-westcorridor naar Duitsland via Tsjechië, een belangrijke transportroute voor de logistiek in Midden-Europa.

Bron: TLN

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer