Ga naar hoofdinhoud

Duitsers: ‘Werkgever moet weekendrust organiseren’

Werkgevers in de transportsector zijn er verantwoordelijk voor dat de chauffeur zijn weekendrust niet in de cabine doorbrengt. Die verstrekkende maatregel staat in de voorgestelde tekst van het wetsontwerp van de Duitse overheid rond weekendrust. Lees de wettekst onderaan deze pagina.

ParkerenAl eerder was bekend dat de Duitsers een wetsvoorstel hadden gedaan dat tevens de weekendrust regelt. Nu is de wettekst bekend. Daarin staat dat ‘de werkgever ervoor zorgt dat chauffeurs de wekelijkse rusttijd niet doorbrengen in het voertuig. Hij moet het werk zo organiseren dat de chauffeurs de wekelijkse rusttijd kunnen doorbrengen in de eigen woonplaats of bij het hoofkantoor van de onderneming, in ieder geval in een vast onderkomen.’ Weekendrust die niet zoals beschreven wordt doorgebracht, geldt ook niet meer als rust en kan bij controle zelfs worden beboet.

Het wetsvoorstel is veel strenger dan de regelgeving van Frankrijk en België. De Duitse DSLV heeft in een reactie gezegd dat het wetsvoorstel veel te ver gaat en dat het onder meer de planningsvrijheid van ondernemers en chauffeurs ernstig beperkt. Handhaving, altijd al een struikelblok waar het gaat om nieuwe regelgeving en zeker als het gaat om weekendrust, wordt hier nagenoeg onmogelijk, want hoe controleer je waar iemand geslapen heeft? De term ‘een vast verblijf’ geeft een ongelooflijke hoeveelheid mogelijkheden.

TLN uitte al eerder kritiek op de Duitse plannen. De Nederlandse branche-organisatie vindt dat minimaal 1 normale rust in het voertuig doorgebracht moet kunnen worden.

wetsvoorstel_weekendrust_Duitsland

7 reacties op “Duitsers: ‘Werkgever moet weekendrust organiseren’

  • nab

    Op de Maasvlakte stond een z.g. Polenhotel, dit had men beter niet weg kunnen halen dan de Week End rusters daar tegen vergoeding kunnen slapen (wel bonnetje meenemen). Misschien een opsteker voor Jan Snel en de Meeuw.

  • rob

    kijk die duitsers snappen het,
    zo ben je van het kamperen ( lees onmenslijk verblijf ) op de parkeerplaatsen af ,
    de “witte platen ” waar het om gaat , betalen geen 2.50 voor een douche of -,70 voor t toilet n keer of 10 tijdens de 45 uur , ofwel alle behoefte word naast de auto gedaan ,
    duitsland pakt deze ellende (hopelijk) aan , zodat wij normale chauffeurs , die gewoon thuis willen zijn tijdens de 45 uur ,( waar de weekendrust ook voor bedoeld is) ook nog een kans krijgen op de arbeidsmarkt (45 uur gefrustreerd in je cabine naar buiten kijken is is geen rust ! )

  • Henri

    Ben je lekker mee, kun je om het weekend thuis op de bank gefrustreerd naar buiten kijken. Laat diegene die willen rijden toch lekker gaan,

  • johan

    Met deze maatregel is een lange afstandsrit voor een Nederlandse chauffeur ook verboden. Waar blijft Nederland-transportland dan?
    Het lijkt leuk anderen iets verbieden, maar meestal ben jezelf ook de dupe.

  • Frits

    Dit soort verstrekkende maatregels groeit maar door totdat het allemaal niet meer interessant is om chauffeur te zijn. T word een uitstervend beroep helaas!
    De witte platen opmars is toch niet meer te stuitenl
    Per 24 uur 9 uur rust en 4.5 uur rijden 1 uur 9 pauze en klaar.
    Maar nee je moet tegenwoordig wiskunde in je pakket hebben anders snap jer niks meer van. En maar rekenen de hele dag ! Wel op letten he!!!!

  • rob

    je kan evengoed nog 3 wkn van huis ; 2 x 24 uur maken onderweg( 3x 6 dgn rijden ) en dan 66 uur maken thuis , graag t hele stuk lezen , je kan dan hele verre ritten maken , t gaat erom dat 45 uur in n cabine plus naast de auto je behoefte doen geen menselijk gebeuren is , als dat dus aangepakt word maken wij weer meer kans op leuk werk !

  • Anne

    De werkgever kan zijn personeel toch ook laten overnachten ( in het weekend ) in een hotel / motel ? Bonnetje mee voor controle, zie het probleem niet. Die extra kosten zal de transportonderneming ook niet de das omdoen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer