Te zwaar beladen vrachtwagens moeten in de toekomst op de Duitse snelwegen beter worden opgespoord en aan de kant worden gezet. Om dit te bereiken ondertekenden wegbeheerder Autobahn en het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) een samenwerkingsovereenkomst.
De overeenkomst voorziet in de bouw en exploitatie van in totaal 16 digitale gewichtscontrolepunten op rustplaatsen langs de drukste snelwegen. Naast veiligheid gaat het ook om het beschermen van snelwegbruggen, die massaal beschadigd raken door overbeladen vrachtwagens. Om die reden is onder meer de TTM.nl testroute onderworpen aan groot onderhoud.
“We zullen zorgen voor meer veiligheid op de weg”, zei BALM-voorzitter Christian Hoffmann. Hij zei dat het theoretisch mogelijk is om tot 500 vrachtwagens per dag te controleren bij elk van deze controlepunten. Het is de bedoeling dat de proeffaciliteit in oktober volgend jaar in gebruik wordt genomen op de parkeerplaats Rur-Scholle aan de A4 bij Düren in Noordrijn-Westfalen. De andere 15 controleposten moeten voor 2028 gebouwd zijn.