Duitsland zegt nee tegen 44 ton • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Duitsland zegt nee tegen 44 ton

Er komt voorlopig geen verhoging van het maximaal gewicht voor vrachtauto’s in Duitsland. Een verzoek van de CDU/CSU-fractie voor een algemene verhoging naar 44 ton is door de Duitse regering afgewezen omdat dit zou leiden tot aanzienlijke extra schade aan de wegeninfrastructuur en de brugconstructies. Dat meldt TLN.

De discussie over een verhoging van het gewicht in Duitsland ligt uitermate gevoelig en speelt al jaren. Vervoerders- en verladersorganisaties zien graag dat de gewichtsgrens voor nationaal vervoer, net als in veel andere landen, van de huidige 40 ton wordt opgetrokken naar 44 ton. Dezelfde waarde die voor het intermodaal vervoer geldt. De Duitse overheid houdt dit steeds tegen vanwege de slechte staat van veel bruggen en de angst voor meer wegschade. Ook vanuit de spoorlobby is er veel weerstand tegen een verhoging.

Voorafgaand aan het antwoord van de overheid heeft het Duitse Verkeersministerie (BMDV) een rondvraag gehouden onder de deelstaten of zij kunnen instemmen met een verhoging van het gewicht. Alle deelstaten zouden een verhoging hebben afgewezen. Dat maakt het niet makkelijker om hier wat in te veranderen.

Het bericht uit Duitsland belooft weinig goeds voor de komende herziening van EU-vervoersrichtlijn 96/53/EG. Op basis hiervan geldt voor het grensoverschrijdende vervoer in de EU een maximum gewicht van 40 ton. Voor het nationale vervoer mogen de landen een hoger gewicht toestaan. Wat Duitsland dus niet wil. Met het oog op verdere verduurzaming van het transport, het verhogen van de efficiency en de chauffeurstekorten ligt er een wens om de huidige 40 ton grens uit de richtlijn te verhogen naar 44 ton. TLN is daar, net als vele andere organisaties, groot voorstander van. Met de nieuwe afwijzing van Duitsland voor een verhoging naar 44 ton voor nationaal vervoer, lijkt een poging voor een hoger gewicht voor het internationale vervoer (wat Duitsland dan zou moeten toestaan) weinig kansrijk.

3 reacties op “Duitsland zegt nee tegen 44 ton

  • Jan

    Lang leve de Europese ” Unie “.

  • Bert

    Als Duitsland werkelijk wil vergroenen zal 44 ton of beter nog 48 of 50 ton toch bespreekbaar moeten worden. Het bespaart ritten, het bespaart brandstof. chauffeurs worden productiever. chauffeurs worden steeds schaarser, dus die moeten ook in staat zijn om productiever te worden, de kostprijs per ton nuttige last gaat omlaag.
    Trein is mooi, maar voor de meeste verladers en ontvangers geen optie, alleen voor firma’s met eigen railaansluiting of in het Combiverkeer (waar 44 ton al sinds eeuwig is toegestaan, want daar klaagt de spoorweglobby dan weer niet over).

  • Kees

    Knap zeg, dat ze in Duitsland infrastructuur hebben die niet beschadigt van intermodaal 44 ton, en wel schade oploopt van gewoon vrachtverkeer 44t, kan zo’n viaduct of brug dat voelen dan? Ben nieuwsgierig hoe ze dat doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer