Nederland doet het goed in grensoverschrijdende e-commerce • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nederland doet het goed in grensoverschrijdende e-commerce

Het bezorgplatform voor internationale pakketverzending, Seven Senders, heeft een onderzoek gepubliceerd, waaruit blijkt welke consumenten op welke EU-markten in andere Europese landen het meest wordt gekocht. In het kader van het onderzoek wordt dit klimaat begrepen als een optimale balans tussen een consumentengebied dat graag in het buitenland koopt, een hoge mate van digitalisering en een zeer goede grensoverschrijdende verzendinfrastructuur. De dertien markten met de hoogste omzet werden in het onderzoek meegenomen.

Nederland heeft een efficiënte verzendinfrastructuur. De Wereldpostunie gaf Nederland daarom een score van 93 van de mogelijke 100 punten. Op het gebied van service is er nog ruimte voor verbetering. Consumenten uit Nederland hebben slechts 16 pakket aannamepunten per 100.000 inwoners – de helft van het Europese gemiddelde. 53 procent van de Nederlandse consumenten koopt ook in het buitenland.

 Oostenrijk is een top markt en heeft het dichtste netwerk van pakketaaanname- en afhaalshops ( 96 pakketshops per 100.000 inwoners ) in Europa. De Wereldpostunie beoordeelt de kwaliteit van de Oostenrijkse postsector met 95 van de 100 punten. Oostenrijk is het land met de beste verzendinfrastructuur voor e-commerce.

De resultaten van het onderzoek bevestigen over het algemeen dat Nederland gunstige voorwaarden heeft voor grensoverschrijdende e-commerce. Consumenten geven graag uit en bestel graag op internet. 91 procent van de Nederlanders winkelt online. In geen enkel ander land is dit percentage hoger. De grensoverschrijdende e-commerce in Nederland heeft de afgelopen tijd 4,3 miljard Euro omzet bereikt. Dit komt overeen met circa 15 procent van de totale omzet in e-commerce. In een Europese vergelijking behoren Nederlandse consumenten tot de consumenten met een lage omzet in grensoverschrijdende e-commerce.

De volledige ranglijst en alle informatie over de methodiek zijn hieronder te vinden

Grensoverschrijdende e-commerce heeft sterke groeicijfers doorgemaakt door de coronacrisis. Sommige markten bieden echter betere omstandigheden voor grensoverschrijdende detailhandel dan andere”, zegt Martijn Kleij, Chief Sales Officer van Seven Senders. “ Met de grensoverschrijdende consumenten index willen we ons oriënteren op de markten waar vooral veel consumenten in het buitenland winkelen. Het doel is om online retailers te helpen de juiste markt, voorwaarden en verzendinfrastructuur voor hun bedrijf te vinden.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer