Nederlanders sturen jaarlijks 23 miljoen online aankopen retour • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nederlanders sturen jaarlijks 23 miljoen online aankopen retour

In 2020 stuurden Nederlanders bijna 23 miljoen online aankopen terug. In de categorie kleding ging zelfs een derde van de bestellingen retour. De belangrijkste reden hiervoor is dat aankopen niet voldoen aan de verwachtingen. Dit blijkt uit E-commerce Aftersales, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 3.100 Nederlanders.

In totaal werd 7 procent van alle online bestellingen deels of in zijn geheel geretourneerd. Dit komt neer op bijna 23 miljoen retouren in het afgelopen jaar. Bijna de helft (46 procent) van de online bestellers stuurde het afgelopen jaar één of meer bestellingen terug. Zij retourneerden gemiddeld bijna 4 pakketjes per persoon.

Kleding, schoenen en modeaccessoires stuurde men het vaakst terug. Een derde (34 procent) van de bestellingen in deze categorie ging gedeeltelijk of geheel retour. Vervoermiddelen en accessoires werden in 10 procent van de gevallen teruggestuurd. Elektronica (9 procent) en huis- en tuinartikelen (7 procent) volgen.

De voornaamste reden voor retour is dat de bestelling niet voldoet aan de verwachting (43 procent). Een vijfde (21 procent) bestelde meerdere versies, zoals verschillende maten of kleuren, om vervolgens thuis te kunnen kiezen. Ook gaf 17 procent aan dat de maat niet goed was en de aankoop om die reden retour ging.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer