Ga naar hoofdinhoud

Zalando bezorgt nog dezelfde dag je Adidasjes

Besteld bij adidas, geleverd door Zalando: het sportmerk en de webwinkel testen momenteel in Parijs hoe ze hun logistieke capaciteiten efficiënter kunnen inzetten. Tijdens de pilotfase verstuurt Zalando goederen vanuit het eigen logistieke centrum in Moissy-Cramayel en levert deze dezelfde dag of de volgende dag bij adidas-klanten in Parijs. Wat daar zo bijzonder aan is: de klanten hebben niet bij Zalando besteld, maar op adidas.fr.

De pilot is begin augustus gestart en is de eerste test van Zalando op het gebied van multichannel. Met deze werkwijze wil het bedrijf zijn merkpartners meer en makkelijkere manieren aanbieden om gebruik te maken van het Zalando-platform. De eerste pakjes werden reeds succesvol geleverd bij adidas-klanten in Parijs. Zij ontvangen hun bestellingen sneller, namelijk binnen een bezorgvenster van twee uur op dezelfde of de volgende dag – met de vertrouwde look-and-feel. De pakjes worden klaargemaakt in een logistiek centrum van Zalando, maar worden in een neutrale doos geleverd.

“Deze test is een belangrijke stap binnen onze platform-strategie. We zijn verheugd dat we samen met onze jarenlange partner adidas kunnen werken aan deze vernieuwende aanpak, waarbij we synergieën creëren waar onze klanten hun voordeel mee doen. Zowel de adidas-klanten als onze eigen klanten plukken hier de vruchten van, omdat we het gebied waarbinnen Zalando same day delivery aanbiedt verder kunnen uitbreiden”, aldus Jan Bartels, Senior Vice President Customer Fulfilment bij Zalando.

“Als bedrijf dat leeft van de sport, weten we maar al te goed dat snelheid tot overwinningen leidt. Onze doelgroep, de Creators, leeft in een voortdurend veranderende wereld en hun gedrag en verwachtingen zijn daarop afgestemd. De pilot speelt daarop in, aangezien adidas-klanten in de strategisch belangrijke stad Parijs nu profiteren van een snellere levering,” aldus Alexandra Morton, Senior Vice President Supply Chain Management Europe bij adidas. “De pilot toont wat ons jarenlange en succesvolle partnerschap zo uniek maakt. adidas en Zalando delen een passie voor experimenteren en innovatie. Dat biedt ons de kans om voortdurend nieuwe dingen uit te testen. We kijken ernaar uit om te zien hoe onze klanten hiervan profiteren.”

Met het lopende project willen adidas en Zalando ook een antwoord bieden op een aantal veranderingen binnen de e-commerce: Klanten verwachten vandaag de dag steeds snellere levering. En merken willen hun klanten bereiken via meer dan één kanaal en in verschillende landen. Dit betekent dat voorraad op steeds meer verschillende locaties moet worden opgeslagen.

Zalando wil zijn Zalando Fulfillment Solutions (ZFS) verder uitbreiden met multichannel-oplossingen. Reeds meer dan 100 merkpartners uit het partnerprogramma maken gebruik van ZFS, wat inhoudt dat ze delen van hun voorraad opslaan in magazijnen van Zalando. Zalando verzorgt voor hen de levering aan klanten in momenteel 14 Europese markten.

“In Parijs werken we niet samen met een ZFS-partner, maar testen we een belangrijk onderdeel van ons toekomstige ZFS-aanbod. We zien een groot potentieel om de multichannel-aanpak uit te proberen met merken die al een deel van hun assortiment bij ons opslaan. Door het sterke Europese logistieke netwerk van Zalando open te stellen voor onze partners, kunnen zij profiteren van onze logistieke expertise, en werken we samen efficiënter”, aldus Jan Bartels.

De pilot zal aanvankelijk zes tot twaalf maanden duren, waarna beide partners de resultaten zullen evalueren. De start van de pilot was succesvol: op 2 augustus om 19.49 uur heeft de eerste adidas-klant in Parijs zijn pakje ontvangen: een paar adidas Originals Superstars.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer