Ga naar hoofdinhoud

‘Economie groeit, wegtransport consolideert’

De Nederlandse economie groeit in 2014 weer licht, voornamelijk dankzij een toenemende export. Dat meldt ING Economisch Bureau in haar publicatie ‘Visie op sectoren’. Van die economische groei zal het wegtransport echter niet veel merken.

transport_europa
Eerdere positieve geluiden over een volume-toename slaat het rapport de grond in: het volume van de wegtransportsector blijft in 2014 steken op -0,2 procent. Het Nederlandse marktaandeel in de export daalt, het binnenlandse vervoer van consumentengoederen (vooral non-food) en bouwmaterialen bereikt een bodem. Het vervoer voor industriële verladers neemt volgend jaar wel weer toe.

Dit jaar daalde de omzet in het Nederlandse wegvervoer met  1 procent, volgend jaar kan een beperkte omzetgroei van 1,5 procent worden gerealiseerd. Vervoerders in fysieke distributie springen er relatief goed uit. Deze deelsector wordt ook het minst geraakt door de internationale loonkostenconcurrentie. Doordat grote internationale Nederlandse wegtransporteurs zich in toenemende mate concentreren op de regie en meer actief zijn in logistieke dienstverlening zullen deze bedrijven een hogere omzetgroei kunnen realiseren.

ING schetst een onthutsend beeld van het rendement van de wegtransportsector. Gemiddeld 60 (binnenlands vervoer) tot 80 procent (internationaal vervoer) van de bedrijven behaalt na aftrek van ondernemersinkomen een negatief rendement. Tien tot achttien procent realiseert een rendement hoger dan drie procent. Bijna 100 bedrijven hebben een wagenpark van meer dan 100 trekkende eenheden. Dit segment gaat steeds meer vervoeren, op den duur zou er volgens ING een verhouding van 80/20 kunnen ontstaan. De marges zijn nog altijd minimaal, waardoor het verschil tussen koplopers en volgers op.

De weg omhoog ligt zoals gezegd mogelijk in (uitbreiding van) logistieke dienstverlening . Als gevolg van de vertragende exportgroei heeft de logistieke dienstverlening (waaronder ook warehousing) de afgelopen periode een pas op de plaats gemaakt, met een stagnerend volume- en omzetniveau tot gevolg. In 2014 kan de sector met een aantrekkende Europese dynamiek het groeipad weer inslaan. Naar verwachting zal het volume met 2,5 procent toenemen bij een 4 procent hogere omzet. De toekomst van de logistieke dienstverlening blijft kansrijk, denkt ING. Enerzijds omdat (industriële) verladers hun logistiek vaker uitbesteden, anderzijds omdat de Nederlandse transport- en logistieksector onder druk van de Europese markt opschuift naar hoogwaardigere dienstverlening. Hiermee presteert de sector beter dan gemiddeld. E-fulfilment is een relatief nieuwe specialisatie waar ecommerce veel aan heeft. Logistieke dienstverleners met een goed concept kunnen daar van profiteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer