Ga naar hoofdinhoud

Effect terugkeerplicht trucks en chauffeurs nader onderzocht

Het Mobility Package is amper goedgekeurd of de Europese Commissie zet er al weer vraagtekens bij. Transportcommissaris Adina Valean laat onderzoeksinstituut Ricardo onderzoek doen naar de regel dat trucks elke acht weken moeten terugkeren in het thuisland. Ook de terugkeerplicht van chauffeurs (elke 3 of 4 weken) wordt nog nader bekeken.

Al direct na het goedkeuren van het Mobility Package trok Valean aan de bel. “Ik ben blij met de stemming van het Parlement, maar de de Commissie betreurt het dat de nieuwe regels elementen bevatten die mogelijk niet in overeenstemming zijn met de ambities van de Europese Green Deal en de doelstelling om tegen 2050 een klimaatneutrale EU tot stand te brengen. Ik doel dan op de  verplichte terugkeer, om de acht weken, van de vrachtwagen naar de lidstaat van vestiging en de beperkingen die worden opgelegd aan het gecombineerd vervoer. Deze maatregelen maakten geen deel uit van de voorstellen die de Commissie op 31 mei 2017 heeft goedgekeurd en het effect ervan is nooit onderzocht. De verplichting om het voertuig terug te laten keren kan leiden tot inefficiëntie van het vervoerssysteem en tot een toename van onnodige emissies, vervuiling en congestie, terwijl de beperkingen voor gecombineerd vervoer de doeltreffendheid kunnen verminderen om multimodale vrachtactiviteiten te ondersteunen.”

Valean heeft inmiddels aan onderzoeksbureau Ricardo de opdracht gegeven een effectenstudie uit te voeren. Daarbij zou ook de verplichte terugkeer van chauffeurs, elke 3 of 4 weken, worden onderzocht. In het bijzonder zou worden gekeken of de terugkeerplichten van trucks en chauffeurs op enigerlei wijze kunnen worden gecombineerd.

“We zullen de conclusies van de studies voor het einde van dit jaar klaar hebben. De Commissie zal, indien nodig, gebruik maken van haar recht om met een gericht wetgevingsvoorstel te komen voordat de twee bepalingen in werking treden”, aldus Valean.

6 reacties op “Effect terugkeerplicht trucks en chauffeurs nader onderzocht

  • A Jurrien

    Wat had je anders verwacht van een Roemeense.
    Landelijk belang ipv
    Europees belang.
    En nu weer een commissie er op zetten. De uitslag is nu al bekend.

  • Wil Adriaansen

    Weg met het sociale Europa. Alleen geldverslindende projecten en corrupte vrienden. Dat is Europa van vandaag. Moderne slavernij is in het transport aan de orde van de dag. Daar mag zeer beslist niet aan getornd worden.

  • Bert

    Een mooi verhaal van mevrouw Valean. Ze suggereert dat zo’n regeling tot lege ritten leidt. Als jij als Roemeense transportondernemer er niet in slaagt om binnen 8 weken enige terugvracht richting Roemenië te versieren, 8 weken is het maximum, het mag ook binnen een week of binnen 3 dagen, doe je iets niet goed. Al dan niet expres.

  • Grote West Europese vervoerders, met Oost Europese zuster vestigingen met vele duizenden kentekens en 1,3 chauffeurs per kenteken, lobbyen zwaar in Brussel om zodoende het huidige verdienmodel niet aan te hoeven passen. Mevr. Valean laat zich graag voor het karretje spannen……….

  • Dan is er nog een mogelijkheid lonen naar westerse maatstafen betalen, vaste rit tarieven in heel europa waar niet onder door gegaan mag worden, gaan ze vanzelf voor kwaliteit en niet voor de cowboys die alleen maar recht uit kunnen rijden

  • Willem

    Als je heel even nadenkt over hoe je behandelt wordt en hoe je genaaid wordt met controles en amper nog terecht kunt om ergens fatsoenlijk te eten en ff op je gemak te zitten en steeds stil valt door vrije dagen onderweg En het weekend weer onderweg staat dan hoef ik verder weinig meer uit te leggen lijkt mij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer