Ga naar hoofdinhoud

Euro 6 trucks nog tot 2030 welkom in zero-emission zone stad

Het Klimaatakkoord zoals vrijdag door het kabinet gepresenteerd, komt grotendeels overeen met het ontwerp ervan. Transport en Logistiek Nederland is wel bezorgd over plannen voor landbouw en industrie: die kunnen Nederlands concurrentiepositie en de logistiek schaden. Tegelijk is de overheid eens lief voor diesel: Euro 6 trucks mogen tot 2030 zero-emission zones in de stad inrijden.

​​​​​De maatregelen die het kabinet voorstelt op het gebied van transport en logistiek sluiten nauw aan op de duurzaamheidsvisie van TLN, zoals onder meer vervat aan de Mobiliteitstafel.

De belangrijke voorstellen op het vlak van logistiek zijn vandaag bevestigd. Het kabinet wil dat er zero emission-zones komen voor vracht- en bestelauto’s in de grotere steden en zorgt er samen met die steden voor dat die zones overal ongeveer hetzelfde zijn. Verder komt er een subsidie voor transportondernemers die een elektrische vrachtauto kopen.

Met ingang van 2025 zullen alle nieuwe vrachtauto’s die een ZE-zone in willen, ZE zijn. ZE-zones leiden tot een grote vraag naar ZE bestel- en vrachtauto’s. (De verwachting is in totaal 50.000 zero-emissie bestelauto’s en 5.000 ZE/PHEV-vrachtauto’s in 2025, met een doorgroei naar 115.000 ZE-bestelauto’s en 10.000+ ZE/PHEV-vrachtauto’s in 2030). De ingroei van deze voertuigen wordt ondersteund door de ontwikkeling van nieuwe diensten waarbij gebruik wordt gemaakt van multi-inzetbare voertuigen, Light Electric Vehicles (LEV’s) en E-cargobikes.

Voor middelgrote ZE-zones zijn meer ZE-vrachtauto’s nodig dan de hierboven benoemde verwachte ingroei. Voor bestaande vrachtauto’s van voor 1/1/2025 geldt daarom een overgangsregeling tot 1/1/2030 in de vorm van een centraal afgegeven ontheffing op kentekenniveau. Daarvoor komen uitsluitend Euro 6 vrachtauto’s in aanmerking die niet ouder zijn dan 5 jaar (bakwagens) en 8 jaar (trekkers). In samenwerking met gemeenten wordt bezien of het mogelijk is om in die periode ZE-vrachtwagens voordelen te geven (zoals bijv. toegang tot aantrekkelijke parkeer/verzorgingsplaatsen) om de ingroei van zero-emissie te stimuleren.

Om bij te dragen aan CO2-reductie wordt er meer duurzame biobrandstof bijgemengd bij benzine en diesel. Daarnaast onderzoekt de overheid of een groter deel daarvan gebruikt kan worden voor het goederenvervoer buiten de binnensteden. Verder komt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met een tijdelijke teruggaveregeling voor accijns op LNG. Afspraak is ook dat vervoerders en verladers samen zorgen voor meer efficiëntie in logistiek zodat het aantal kilometers met vrachtauto’s vermindert. De overheid helpt deze samenwerking mogelijk te maken. De netto-opbrengsten van de kilometerheffing voor vrachtauto’s gaan terug naar de sector om verduurzaming te versnellen. TLN vindt dit een evenwichtig pakket, maar blijft ervoor waken dat het kabinet deze afspraken nakomt en dat de uitvoering voor ondernemers in de praktijk haalbaar is.

TLN deelt de zorgen van VNO-NCW, MKB Nederland en LTO Nederland over de concurrentiepositie van Nederland. Door onder andere de onduidelijkheid rond de aangekondigde CO2-heffing voor industriële bedrijven, wordt het lastiger voor Nederlandse bedrijven om te concurreren. Als het in andere sectoren daardoor minder goed gaat, worden er minder goederen vervoerd en hebben bedrijven in transport en logistiek daar dus last van.

Het klimaatbeleid is met deze voorstellen overigens nog niet definitief: eerst bespreken de Tweede en Eerste Kamer de voorstellen en kunnen er nog wijzigingen volgen voordat ze omgezet worden in wetten.

Bron: TLN

Eén reactie op “Euro 6 trucks nog tot 2030 welkom in zero-emission zone stad

  • Willem

    Stop nu eens met die onzin en transportbedrijven op kosten jagen door elke keer te laten investeren in andere auto’s
    Electrische trucks die net een rondje om de kerk kunnen rijden voordat de accu’s leeg zijn.
    Simpele oplossing. Spullen aan de rand van de steden lossen en de bewoners daar laten ophalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer