Europese miljoensubsidie om trucks van de weg af te krijgen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Europese miljoensubsidie om trucks van de weg af te krijgen

Nederland heeft toestemming van de Europese Commissie om 22,5 miljoen euro te steken in een modal shift van het vrachtvervoer. Het geld is bedoeld om transporteurs te stimuleren hun goederen via de binnenwateren en het spoor te vervoeren in plaats van over de weg. Dat is goed voor de afname van de verkeersdrukte op de weg, de verkeersveiligheid en het terugdringen van CO2-uitstoot.

Deze ‘Modal Shift’-regeling is opgezet om de verplaatsing van het goederenvervoer van de weg naar de binnenvaart of het spoor te versterken. Modal shift is de term voor verandering van vervoerwijze, bijvoorbeeld van vervoer over de weg naar vervoer per spoor of per schip. Met de modal shift regeling kiest het kabinet voor het stimuleren van de verplaatsing van doorgaand goederenvervoer van de weg naar de binnenvaart en het spoor. Dat doet het kabinet, met het oog op de grootschalige vervangings- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat, om de weg te ontlasten en verkeersopstopping op de belangrijkste doorgaansroutes voor het goederenvervoer terug te dringen en daarmee bij te dragen aan vergroening van het vrachtvervoer.

Subsidieregeling

De subsidieregeling richt zich op verladers en expediteurs. Om hen te stimuleren voor de binnenvaart of het spoor te kiezen wordt een subsidie van 20 euro per structureel verplaatste container (of een equivalent daarvan bij bulk) in het vooruitzicht gesteld. De subsidie is bedoeld als tegemoetkoming in de extra transportkosten van de binnenvaart of het spoor (zoals een extra overslag van de container). Ondernemers die met een concreet voorstel komen hoe ze goederen willen verplaatsen van de weg naar het water of spoor, kunnen een subsidie aanvraag indienen. Deze ondernemers moeten daarvoor actief zijn op (delen van) de route tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, via de regio’s Arnhem-Nijmegen (corridor Oost) en/of via Venlo (corridor Zuid-Oost) en de route Amsterdam richting Antwerpen (corridor Zuid). Voor een modal shift naar het spoor zijn ook trajecten buiten genoemde corridors in Nederland subsidiabel. Aanvragen kunnen ingediend worden bij uitvoeringsorganisatie Connekt d.m.v. het te downloaden subsidieaanvraagformulier.

Bereikbaarheid en veiligheid

De regeling draagt bij aan het bereikbaar houden van steden en industriehaven-complexen in de Randstad. Door het verruimen van de mogelijkheden door aanbesteding van nieuwe lijndiensten in de binnenvaart en het stimuleren van de keuze om vrachten via de binnenvaart en het spoor te vervoeren door een subsidieregeling. De druk op het wegennet neemt daardoor af en de verkeersveiligheid neemt toe. Het doel van de Modal Shift regeling is expliciet om additionele lading van de weg af te halen, niet om een verschuiving binnen de reeds bestaande stroom over water of spoor te realiseren.

Grootschalige opgave Rijkswaterstaat

Naast het ontlasten van de weg en het verminderen van verkeersopstopping, is vervoer van goederen via water en spoor in plaats van de weg ook belangrijk vanwege de grootschalige vervangings- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat. Daardoor neemt de druk op het wegennet fors toe. Rijkswaterstaat vervangt of renoveert de komende jaren meer dan 100 bruggen, tunnels, sluizen en viaducten. Met dagelijks meer dan duizend vrachtwagens minder op de weg, neemt die druk op het wegennet af en neemt de verkeersveiligheid toe.

3 reacties op “Europese miljoensubsidie om trucks van de weg af te krijgen

  • Ze sporen niet.in den haag het vracht verkerr altijd de dupen van alles dit kabinet maakt aaqles kapot in Nederland te bang voor Brussel ze geen harde vuist te maken dat vracht verkeer zo belangrijk is. Laat beter op letten dat Oostbloklanden niet met oude troep rijden met euro 0 of drie en de maasvlakte op jagen

  • Maar ze willen juist wel sporen in den Haag en Europa. Er blijft nog zoveel werk over voor het steeds minder wordende aantal goede chauffeurs, meneer Scheurs. Zie je straks op zondagavond de treinen met honderden ladingen vertrekken van en naar alle windstreken. Nog niet zo gek bekeken!! We lopen juist jaren achter

  • Ludo Geerlings

    Hoe vaak moeten we nog lezen, dat er zaken worden uitgevoerd door het Europese Parlement, wat alleen maar geld kost en de know-how van NUL heeft.

    Treinen en Schepen in modal shift werken alleen maar als er genoeg storage ruimte is in Europa,.. maar dat is niet in Europa.
    Tevens zijn er in Europa niet genoeg binnenvaart schepen, deze vloot is ook met de jaren afgenomen, door geen opvolging en door de lage waterstanden. En dan praat ik nog geeneens over de uitstoot hiervan.
    Tevens begrijp ik nog steeds niet dat men niet kiest voor een tussentijdse oplossing voor onze CO2 uitstoot,… Men wilt de diesel wagen/truck van de weg hebben, terwijl wij per direct over kunnen stappen op synthetische diesel, zonder aanpassingen, die 90% minder CO2 uitstoot… De Europese regering, kan dan beter een algemene accijns reductie van 0,15/0,20 euro op deze brandstof geven, dan zijn we direct klaar met de standaard B7 Diesel,.. Synthetische Diesel heb je in groene en grijze variant,.. groen is plantaardig en grijs is uit de afval berg,.., hoe mooier kan je het hebben… Heb het al vaker aangekaart bij diverse overheidsinstanties,… maar ze doen er niks mee, want 85% kent het geeneens…
    Kijk maar eens een keer op o.a. deze website: www. neste.com, succes er mee
    Was getekend: Ludo Geerlings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer