Europese vervoerders zijn Tirol nu echt zat • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Europese vervoerders zijn Tirol nu echt zat

Ondanks herhaaldelijk verzet blijft Tirol maatregelen nemen die het vrachtverkeer over de Brenner route ernstig belemmeren. Samen met de IRU en vijf andere Europese vervoersorganisaties roept Transport en Logistiek Nederland (TLN) de Europese Commissie op om in te grijpen en het vervoersvijandige beleid van Tirol aan te pakken.

Tirol voert al ruim 15 jaar een actief anti-transit beleid: naast het reguliere weekendrijverbod, bestaat ook een nachtrijverbod en Euronormverbod op de A12. Ook hanteert Tirol al jarenlang een  sectoraal rijverbod, waardoor bepaalde goederen verplicht op de trein moeten. Dit rijverbod wil Tirol in januari 2022 aanscherpen, door alleen Euro VI voertuigen toe te laten met een eerste toelating vanaf januari 2020.

“De maat is vol”, reageert Elmer de Bruin, international affairs manager bij TLN. “Ondanks dat het Europese Hof al tweemaal het vonnis heeft uitgesproken dat dit sectorale rijverbod rijverbod strijdig is met EU-wetgeving, gaat Tirol gewoon door. Wij eisen dat de Europese Commissie haar rol als ‘hoeder van EU-verdragen’ eindelijk oppakt en een inbreukprocedure tegen Oostenrijk start.”

Tirol hanteert het zogenaamde blokafhandelingsprincipe, waardoor voertuigen mondjesmaat worden doorgelaten. Die opstapeling van maatregelen en rijverboden leidt niet alleen tot ergernis en inefficiëntie bij vervoerders, maar ook tot grote opstoppingen en verstoringen in de keten. “Met nieuwe escalaties in de afgelopen weken”, vertelt De Bruin. “Aan de Duits-Oostenrijkse grens stonden er verschillende keren tot wel 70 kilometer file. Chauffeurs hebben daardoor tot wel tien uur stil gestaan. Zonder sanitaire voorzieningen, eten of drinken. Ook meldden verschillende industriële bedrijven een productiestop, vanwege de aanhoudende verstoringen in de supply chain.”

Naast alle belemmeringen op de route kampen veel vervoerders in Europa met een groot tekort aan chauffeurs. En hebben bedrijven steeds meer moeite om chauffeurs te vinden die bereid zijn om de Brenner route te rijden. Bovendien is er te weinig capaciteit om al het vervoer te verschuiven naar het spoor. De spoorverbinding die daar een einde aan moet maken, de Brenner basistunnel, is naar verwachting pas in 2032 klaar voor gebruik.

Daarom zijn nu oplossingen nodig, benadrukt TLN samen met de IRU en vijf andere vervoersorganisaties in een brandbrief aan de Europese Commissie.

“De commissie staat passief aan de zijlijn, terwijl Tirol al jarenlang Europese wetgeving aan zijn laars lapt”, aldus De Bruin. “Met enorme gevolgen voor vervoerders en de hele logistieke keten. Om erger te voorkomen moet de EU nú ingrijpen.”

Bron: TLN

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer