Een vrachtwagen die in de file staat kost 200 euro per uur extra. Dat heeft econoom Henry Steenbergen bevestigd in diverse media na eerdere berichten van RTL Nieuws. Maandagmiddag ontstonden er lange files op de Nederlandse snelwegen door protestacties van boeren. Op de A67, de A28 en de A2 stonden lange rijen.
Steenbergen heeft de 200 euro berekend door de huur van een vrachtwagen, de chauffeur, de brandstof, de afschrijving en gederfde omzet bij elkaar op te tellen. De afgelopen tijd wordt er door boeren veelvuldig actie gevoerd tegen het stikstofbeleid van het kabinet, met ernstige files als gevolg. “In Nederland staat al snel een groot aantal vrachtwagens vast”, zegt Steenbergen. “Met een man of honderd kun je een groot deel van het land platleggen. Reken maar uit wat het kost als er 10.000 vrachtwagens stilstaan.” Files kostten het vrachtverkeer in 2019 tussen de 1,2 en 1,6 miljard euro, zo heeft onderzoeksbureau Panteia eerder al berekend.
Transport en Logistiek Nederland heeft begrip voor de zorgen van de boeren, maar vindt het onacceptabel dat tijdens demonstraties snelwegen worden geblokkeerd. Het kan niet de bedoeling zijn dat acties anderen in gevaar brengen of het werken onmogelijk maken.
