Vorig jaar reden ruim 23.000 treinen over de Betuwelijn, 30 procent meer dan in 2010. Dat blijkt uit het jaarverslag van exploitant Keyrail.
Keyrail schrijft de groei mede toe aan nieuwe vervoerders die voor het transport van onder andere bulk, biodiesel en afval van de spoorlijn gebruik zijn gaan maken. De exploitant verwacht dat dit jaar een moeilijk jaar wordt, waarin de gevolgen van de verslechterde economische situatie merkbaar zullen zijn. Om die zo veel mogelijk te ondervangen probeert Keyrail de komende tijd onder meer nieuwe markten aan te boren en meer uit bestaande markten te halen. Keyrail heeft samen met de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam een ‘aanvalsplan’ opgezet om dit voor elkaar te krijgen. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) is van plan Keyrail vanaf september 2013 voor een periode van minimaal 10 jaar de exploitatieopdracht voor de Betuweroute te geven. Een van de redenen is dat er onder private partijen weinig interesse is om de zaak over te nemen.
Bron: Jaarverslag Keyrail